Tanssin Talon yleisölle maaliskuussa avannut Tero Saarinen Companyn kaksois-ilta soi mahdollisuuden nähdä, miten tila vaikuttaa teoksiin – tässä tapauksessa, miten…
Arviot
Tanssiteoksissa ajatus kontaktista on aina läsnä. Se on tanssijan liikkeen sisällä, kohti muita esiintyjiä ja yleisöä. Helsinki Dance Companyn illassa…
Viime syksynä ilmestyi laajalle yleisölle suunnattu tietokirja tänä vuonna sata vuotta täyttävän Kansallisbaletin historiasta. Se alkoi joutsenesta – Sata vuotta…
kolmen taiteilijan, Sonya Lindforsin, Sara Mellerin ja Elina Pirisen luotsaama yhteisteos Armageddon jakautuu Lindforsin ja Mellerin luomaan kabaree-iloitteluun sekä Pirisen…
Arkeologista oopperaa, nykyoopperaa, uutta musiikkiteatteria – näin kuvaillaan ukrainalaisen Nova Operan Chornobyldorf-esitystä . Katsoin kuitenkin Espoon kaupunginteatterin +ohjelmistossa nähtävissä olevaa…
Anna Veijalaisen ohjaaman ja Marjo Niemen kirjoittaman Norminäytelmän nimi avautuu kahteen suuntaan. Ensinnäkin se kuvaa esityksen sisältöä: näyttämön täyttävät kysymykset…
Yleisölle kerrotaan, että tämän tekstin esittäminen on laissa kielletty paitsi taiteellisessa tarkoituksessa. Sen jälkeen mies alkaa lukea. Mutta ensin hän…
Susanna Leinosen naisen kehoon kohdistuvia odotuksia ja pakkoja käsittelevän trilogian viimeinen osa Body nähtiin marraskuussa vain kolme kertaa Espoon Louhisalissa.…
Mad housen näyttämöllä esitettiin ensimmäinen taiteellinen osa esitystaiteilija ja näyttelijä Nora Rinteen tohtorintutkintoon tähtäävässä tutkimushankkeessa Children and Childhoods in Intergenerational…
Kirjailijoista on kinkkistä tehdä teatteria. Päänsisäinen fundeeraaminen ei ole toiminnallista. Yritetty on useasti ja nähty näyttelijä, joka hakkaa kirjoituskonetta, tempaisee…