On kulunut kymmenen vuotta siitä, kun Sonya Lindfors valmistui Teatterikorkeakoulusta koreografiksi. Silloin Suomessa ei käsitelty esityksissä sellaisia teemoja kuin mustuutta,…
Artikkelit
”Kun näyttelijä painottaa lauseen oikein, myös kroppa toimii oikein”, huomauttaa Mikko Roiha, joka ohjasi Berliinissä usean eri teatterin yhteistuotantoa Ei…
Avignonin festivaalin tämän vuoden täyttöaste oli 90 prosenttia ja 5000 ranskalaisteiniä sai ilmaisliput festivaalille. Kun pyritään tarjoamaan pureskeltavaa laajalle yleisölle,…
Kuinka lastenteatteri houkuttelee tänä kesänä yleisöä Turun, Tampereen ja Helsingin tuntumassa? Onko sille tilausta ja tarpeeksi tekijöitä tämänhetkisellä kentällä? Janne…
Gitta Oksanen hyppäsi liki 70-vuotiaana ensi kertaa elämässään näyttämölle Kansallisteatterissa. Mitä näytteleminen on ja kuinka kertoa omaa tarinaa siviilinä ammattilaisten…
Teatteri Takomo ja Q-teatteri ovat molemmat saaneet uuden taiteellisen johtajan runsaan vuoden sisällä. Ohjaaja Ami Karvonen aloitti virallisesti Takomon johdossa…
Ohjaaja-näyttelijä-tutkija Mikko Bredenberg kertoo olevansa järjestelmällinen ihminen. Hän on miettinyt tarkkaan etukäteen, mitä haluaa puhua taiteellisesta työstään. Muistiinpanot löytyvät kannettavalta.…
Kun tapaan Juho Milonoffin, aikaa ei hukata jaaritteluun. Hän saapuu paikalle minuutilleen, ja haastattelu alkaa heti, kun Kom-teatterin aulan päänsärkyä…
Milena Oksanen on kovan luokan kansainvälinen sirkusammattilainen, jonka työpaikka on yli kymmenen metrin korkeudessa. Hänen lajinsa on ilma-akrobatia, keinutrapetsi ja…
Kaksi venäläistä, yksi ukrainalainen ja kaksi suomalaista näytelmäkirjailijaa haluaa tehdä esityksen, jossa käsitellään Ukrainan sodan nostattamia tunteita ja kysymyksiä. Kukin…