KLASSIKKO KOHTAA populaarikulttuurin, maaimankatsomuksellinen pohdinta vaihtuu väkivaltaiseen mäiskintään, haaveet törmäävät törkeisiin tekoihin. Jakob Öhrmanin Tampereen Työväen Teatteriin sovittama ja ohjaama…
Artikkelit
Miten subjektiutta tuottava voima ilmenee Pauliina Feodoroffin ja työryhmän Matriarkaatissa tai Veli Lehtovaaran Katkelma 468 -esityksessä? Vai ilmeneekö se?Tutkija Marja…
Miina Turunen tähdentää, että olennaista on, että hän on harjoituksissa ja kuvauksissa paikalla vain lapsia varten, ei muita. Hän on…
Näyttelijäliiton yhdenvertaisuusryhmä toteutti keväällä 2022 kaikille näyttelijöille suunnatun kyselyn, jonka tarkoituksena oli kartoittaa etnisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden toteutumista ammattikentällä. Suurin…
Teatteriohjaaja Hannele Martikainen kuuli parikymmentä vuotta sitten Suomen ulkopuolella tehdyistä vankilateatterituotannoista. Kun vankilanjohtaja Kaisa Tammi otti Martikaiseen yhteyttä, tämä innostui…
”Saamelaisten oikeuksista on tehty vuosikymmeniä erilaisia selvityksiä ja edelleen selvitellään. Silti oikeudet eivät toteudu. Matriarkaatti on syntynyt epätoivosta. Mitä tässä…
”Teatteri on narsistisen lajin narsistinen kilpajuoksu. Meitä, jotka tunnetaan julkisuudesta, houkutellaan koko ajan mukaan kisaan siitä, kuka tekee eniten ja…
Ensi keväänä Espoo kaupunginteatterissa saa ensi-iltansa uudenlainen teoskokonaisuus. Teatterin ja laajennettuun todellisuuteen erikoistuneen Avatar’s Journey -tuotantoyhtiön kanssa yhteistyössä syntyvä Rakkaussimulaatio…
”Taidealalla on jonkin verran epäterveitä käytäntöjä ja vääristyneitä valtarakenteita, joissa taiteen nimissä hyväksytään ihmisten alistamista. Taiteen tekemisen ei pidä olla…
”Suomalaisessa teatterissa on hirveän paljon julkista rahaa, mutta sitä menee liikaa seinien ylläpitoon. Rakenteen pitäisi palvella taidetta, eikä toisin päin”,…