”Saamelaisten oikeuksista on tehty vuosikymmeniä erilaisia selvityksiä ja edelleen selvitellään. Silti oikeudet eivät toteudu. Matriarkaatti on syntynyt epätoivosta. Mitä tässä…
Näkökulma
Näyttelijä-kirjailija Noora Dadu halusi esityksissään Minun Palestiinani ja Fail käsitellä toiseuttamista sekä tehdä tilaa oikukkaalle ja moninaiselle ihmisyydelle. Näytelmät on…
Miten hel**tissä O:n dramatisointi on mahdollista? Miki Liukkosen romaanijärkäleen taipuminen teatteriksi hämmentää Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen lehtori Tuomas…
Ljudmila Timošenko odottaa ja toivoo voittoa, niin kuin kaikki ukrainalaiset. ”Kun sota loppuu, palaan takaisin. Kaikki läheiseni ovat elossa, vain…
Koreografi ja tanssinopettaja Jouni Prittinen keräsi musikaalikoreografien kokemuksia ja näkemyksiä heidän unelmatyöstään.
Tämänsyksyinen valtion taloudellinen shokkihoito ja jo sitä edeltänyt pandemia-aika ovat paljastaneet, kuinka vähän poliitikot ja osa taiteen rahoituksesta päättävistä tietää,…
Esittävät taiteet eivät ole saaneet niille kuuluvaa asemaa osana kansallista kulttuuriperintöä. Tämä näkyy tiedeyliopistojen resursseissa. Teatterintutkimusta opetetaan Suomessa vain yhdessä…
Ohjaaja-dramaturgi Hanna Ojala vastaa teatterinjohtaja Tommi Auvisen Vastasana-kirjoitukseen Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdessä 5/2021. Kuopion kaupunginteatterin johtaja Tommi Auvinen argumentoi, että Neito kulkee vetten…
Kuopion kaupunginteatterissa piti helmikuussa olla ohjaamani Eeva Joenpellon romaaniin pohjaavan Neito kulkee vetten päällä -esityksen ensi-ilta. Teatteri järjesti ensi-illan sijaan…