”Taidealalla on jonkin verran epäterveitä käytäntöjä ja vääristyneitä valtarakenteita, joissa taiteen nimissä hyväksytään ihmisten alistamista. Taiteen tekemisen ei pidä olla…
Artikkelit
”Suomalaisessa teatterissa on hirveän paljon julkista rahaa, mutta sitä menee liikaa seinien ylläpitoon. Rakenteen pitäisi palvella taidetta, eikä toisin päin”,…
“Jeeee!!!” Toistakymmentä näyttelijäopiskelijaa hyppii ja juhlii epäonnistumista. Joku on juuri pudottanut pallon lattialle harjoituksessa, jossa sitä pidetään ilmassa lentopallon tapaan.…
Näyttelijä-kirjailija Noora Dadu halusi esityksissään Minun Palestiinani ja Fail käsitellä toiseuttamista sekä tehdä tilaa oikukkaalle ja moninaiselle ihmisyydelle. Näytelmät on…
Miten hel**tissä O:n dramatisointi on mahdollista? Miki Liukkosen romaanijärkäleen taipuminen teatteriksi hämmentää Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dramaturgian ja näytelmän kirjoittamisen lehtori Tuomas…
Seppo Välinen ja Pauliina Salonius ovat teatterinjohtajia ja taiteilijoita. Kuinka roolit kietoutuvat yhteen pohjalaisissa teattereissa?
Kuinka ammatilliset loikat muuttivat Liisa Mustosen ja Mikko Karhun suhdetta työhön?
Vuonna 2001 Koko-teatterissa sai Suomen ensi-iltansa kohutun brittiläisen näytelmäkirjailijan Sarah Kanen näytelmä Cleansed (1998). Teos kuvaa laitosta, ”yliopistoa”, jossa ryhmälle…
Musikaalit ovat täynnä suuria tunteita ja visuaalisia herkkuja. Kotimaisen musikaalibuumin tunnettuja tekijöitä ovat Marco Bjurström ja Samuel Harjanne.
Koreografi Susanna Leinonen ei ole ennen tehnyt töitä amatöörien kanssa. Rankoista teoksista tuttu koreografi piti uutta teostaan haasteena.