KANSALLISTEATTERIN PERUSKORJATUN pienen näyttämön avajaisteos Europeana jakoi mielipiteitä. Osa haltioitui tavasta, jolla Minna Leinon ohjaamassa ja dramatisoimassa esityksessä lavalle puserrettiin…
Arviot
Kansallisoopperan ja baletin yhteinen Messa da Requiem on ihana, synkkä ja vahvasti liikuttava teos. Siinä on syvyyttä ja hienostuneisuutta, jonkalaista…
Jaana Semeri – Leena Virtanen: Neitoperhot ja pahanhautojat. Naiset tekevät elokuvia. Atena 2023, 255 s. ”JÄTKÄT UI MYÖTÄVIRTAAN, likat ui…
Jussi Helminen: Teatterinjohtaja. Warelia 2023. 350 s. JUSSI HELMINEN KUULUU ryhmäteatteripolveen, joka valmistui Teatterikoulusta 1970-luvun alussa ja kieltäytyi työskentelemästä laitosteattereissa.…
MARIA PEURA ON dramatisoinut novelleistaan Tunkeilijat-esityksen, jonka esittävät Tampereen Työväen Teatterin ja Teatteri Siperian kolme näyttelijää. Esitys ei pyri yhtenäisyyteen…
SELKÄPIISSÄ KULKEE kylmiä väreitä, kun 35 afrikkalaista tanssijaa tulkitsee Pina Bauschin versiota Rite of Spring -klassikosta Tanssin talossa. Vuonna 1975…
KUN YHTEISÖN NORMEJA yli yksilön valintojen painottava ihmisryhmä elää nimenomaan yksilönvapautta korostavassa yhteiskunnassa, konflikti on väistämätön. Varsinkin, mikäli tilanteessa on…
PIPSA LONGAN KÄSIKIRJOITTAMA ja Wauhaus-kollektiivin toteuttama Neljän päivän läheisyys on äärimmäisen hillitty ja hallittu näyttämöteos. Se on jaettu neljään osaan,…
MONIKA FAGERHOLMIN palkittu romaani Vem dödade bambi? sai tänä syksynä sekä suomen- että ruotsinkielisen kantaesityksensä Helsingissä. Teos käsittelee huvilakaupungissa tapahtunutta…
OULULAINEN OUDANCE-FESTIVAALI on 30-vuotias. Viime vuosina festivaalia järjestävän JoJo – Oulun tanssin keskuksen yleisötyö on mahdollistanut muillekin kuin ammattilaisille esiintymisen…