Tämä on suoraan minun elämästäni, totesi tuttava väliajalla Milja Sarkolan kirjoittamasta ja ohjaamasta Pääomani-esityksestä. Hän ei ollut ainoa, sillä niin…
Arviot
Kuka katsoo ja ketä? Mikä tekee esityksen? Sivuaskel-festivaalilla nähdyssä Voyer – teoksessa esityksen valmistaneiden ja sitä katsomaan tulleiden välissä on…
Kaikki esitykset täytyy tietysti nähdä kokonaan, mutta joissakin esityksissä loppu voi olla ihan muuta ja paljon enemmän kuin alku…
Elämä ei ole teatteria, gudskelov, arkipäivään harva kaipaa draamaa. Eikä elämä aina taivu tarinoiksi, mikä taitavasti tuodaan näkyviin Lilla…
Maksim Komaro on verkostoitunut norjalaisen dramaturgi Sverre Faagen kanssa ja pistänyt tutun Circo Aereo -ryhmänsä rinnalle pystyyn Naïve Man…
Näkemissäni Baltic Circlen esityksissä korostuivat ruumiillisuus, aistimukset ja affektit. Katsojan ruumiin olosuhteet muuttuivat nyt vastauksena esitystapahtuman aikaansaamille aisti- ja…
”Helvetin hyvä!” huudahtaa miesääni katsomosta, kun viimeinen sellon sointu on kiirinyt teatterisaliin ja tiedämme, että esitys on päättynyt. Se…
Kepeä elämäni on Veikko Sinisalo -lausuntakilpailun voittaneen näyttelijä Miiko Toiviaisen omakohtainen monologi transihmisyydestä. Helsingissä Teatteri Takomolla ja Q-teatterissa pistäytynyt…
Seksuaalisuus sekä läsnäolon ja esittämisen tapojen pohdinnat pysyivät tutun oloisesti nuorten esitystaiteilijoiden teemoina tämänkin vuoden Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla. Liikkeitä…
Lauri Maijalan ohjaus ja Vesa Tapio Valon suomennos saksalaisen näytelmäkirjailija Franz Xaver Kroetzin Riistapolusta on hieno ja vaikeasti nieltävä kommentti…