OULULAINEN OUDANCE-FESTIVAALI on 30-vuotias. Viime vuosina festivaalia järjestävän JoJo – Oulun tanssin keskuksen yleisötyö on mahdollistanut muillekin kuin ammattilaisille esiintymisen festivaalin ohjelmistossa. Vapautuneiden vankien yhteisöteatteri Porttiteatterin ja Compañía Kaari & Roni Martinin yhteinen teos La Familia yllätti täyden festivaalisalillisen syvällisyydellään ja sensitiivisyydellään. Paino on ”yhteisellä”, sillä jälkeenpäin ajateltuna ei pitäisi ollakaan mikään yllätys, kuinka herkästi flamenco resonoi vankilasta vapautuvien vankien kertomusten kanssa

Laulaja Victor Carrascon flamencorepertuaarista löytyi joukko kohtalotovereita porttiteatterilaisille. Carrascon ja muusikoiden Juan Antonio Suárez Canon, Roni Martinin ja Sanna Salmenkallion vahvat tulkinnat saivat uskomaan, että valittavien ja kaihoisien fraasien sisällä värisevät toiset herkät sielut yhtä syvine tunteineen ja raastavine ihmissuhteineen. Dokumenttiteatterin ja flamencon epäsovinnaisesta naimakaupasta syntyi aidosti lämmin perhe. Flamenco ei ole tässä teoksessa dokumenttiteatterin implantti, ulkopuolinen istute, vaan elimellinen ympäristö ja sielunkumppani.

LA FAMILIA ON NAUTITTAVAN loppuun ajateltu Jukka Huitilan värivalojen väkevyyttä ja hämäriä nurkkia myöten. Kirjoittamisen ohjaaja Tuija Minkkinen ja esitysdramaturgiasta vastaava Atro Kahiluoto eivät ole sormeilleet tai silotelleet liikaa. Lopputulos saa olla räiskyvä, kiroileva, runoileva, vinoileva, itkettävä ja bailahtava. La Familiasta viriää tekijöiden ankeista ja rankoista kohtaloista huolimatta riemastuttava fiesta.

Yhdeksän nimettömänä esiintyvää porttiteatterilaista kertoi perheistään, lapsistaan ja eroistaan. Eräs heistä totesi, että perhe on kuin nälkä, aina läsnä. Esityksen syke otti vauhtia flamencon ”olé” ja ”vamos”-kannustuksista sekä musiikin poljennosta. Ympärillä seisovien kavereiden taputukset, palmas, tukivat raskaista muistoista ja aristavista haavoista avautumisia.

Teatteriperheen yhteenkuuluvuus näkyi tekijöiden keskinäisenä kunnioituksena, tiiviinä toveruutena ja monenlaisena uutena taituruutena, esimerkiksi Kaari Martinin koreografioimassa tanssinumerossa. Yleisö taputti kädet hellinä esiintyjät useasti esiin. Ilta sytytti lämpimän yhteisöllisen fiiliksen. Porttiteatteri saavutti juuri sen, mitä se tavoittelee: näyttää rikollisen identiteetin sisäistäneet henkilöt uudessa roolissa vahvuuksiensa kautta. Aplodit raikuivat varmasti myös Porttiteatteri-toiminnalle.

OUDANCE-FESTIVAALI ALOITTI 1993 nimellä Tanssia tyrkyllä. Kansainvälistyvä festivaali valitsi Oulua ja uutta kehityssuuntaansa ilmentävän OuDance-nimen vuonna 2012. Festivaalin alkuperäinen tavoite mahdollistaa tanssitaiteen kohtaaminen siellä, missä ihmiset arjessaan liikkuvat, on säilynyt. Tänä vuonna viisipäiväisen festivaalin kansainvälistä tuontia edusti Raimonda Gudavičiūtėn intiimi tanssiteos M(other) Liettuasta. Koreografi käsittelee kokoillan teoksessa äitiyden uralle tuomia muutoksia. Lavalla ovat tanssijaäiti Gudavičiūtė itse ja hänen pikkupoikansa Elias Haun, joka on jo taitava breikkari.

Lapsi oli lavalla luonteva oma itsensä. Hän pääsi näyttämään pelisilmäänsä ja tanssitaitojaan. Äidin rooli on kimurantimpi, sillä hän ei tavoittanut yleisön edessä samaa kotikutoisuuden ja aidon läsnäolon astetta kuin lapsi. Kaksikko puuhasteli näyttämöllä monenmoista. Äiti meni mukaan lapsen leikkeihin ja tanssimooveihin. Toiminta ei valitettavasti tuntunut lähikuvassa spontaanilta. Gudavičiūtė antaa koreografiassa itselleen kaksi roolia. Hän esitti kivaa ja leikkisäksi heittäytyvää äitiä, joka kuitenkin häiriintyi ja tuskastui lapsen väliintuloon.

Gudavičiūtėn ajatuksia heijastettiin takaseinälle englanninkielisinä teksteinä. Tanssija pohti, miten äitiys on muuttanut häntä taiteilijana, kuinka ”toinen” hän nyt on ja onko hän yhtään kypsempi. Yksi ratkaisu dilemmaan on ollut yhdistää työ ja perhe eli tuoda lapsi mukana näyttämölle. Ääninauhalla Elias Haun ja muut lapset kertoivat äideistään kolmella eri kielellä. Vain äidin kanssa tanssitaan koomisia tansseja, eräs tytön ääni tuumasi.•

EEVA KAUPPINEN

OuDance-festivaali Valvetalossa 13.–17.9.2023. Kaari & Roni Martin, Porttiteatteri: La Familia. Porttiteatterin taiteellinen johto Tuija Minkkinen ja Sanna Salmen kallio. Musiikin sävellys Roni Martin, Juan Antonio ja Suárez Cano. Tekstit Porttiteatteri. Dramaturgia Atro Kahiluoto. Koreografia Kaari Martin. Valot Jukka Huitila. Esiintyjät Portti teatteri, Juan Antonio Suárez Cano, Victor Carrasco, Sanna Salmenkallio ja Roni Martin.

Künstlerhaus Mousonturm, Hessische Staatsballet: M(other). Konsepti ja koreografia Raimonda Gudavičiūtė. Konsepti ja dramaturgia Ingrida Gerbutavičiūtė. B-boyn koreografia Keven Göbe. Lavastus ja animaatio Medilė Šiaulytytė. Musiikki Richard Millig. Tanssijat Raimonda Gudavičiūtė ja Elias Haun