SELKÄPIISSÄ KULKEE kylmiä väreitä, kun 35 afrikkalaista tanssijaa tulkitsee Pina Bauschin versiota Rite of Spring -klassikosta Tanssin talossa. Vuonna 1975 valmistunut koreografia on yhä huikea. Igor Stravinskin alkuperäinen musiikki saa jopa tallenteena ihon värisemään; ei ihme, että moni koreogra on Nižinskin (1913) jälkeen halunnut tarttua siihen.

Bauschin luomana teos saa musiikin lisäksi voimaa tiiviistä tanssiryhmästä ja jokaisesta tanssijayksilöstäkin. Tanssijoiden persoonallisuus ja tanssitausta saa näkyä. Koreografinen musiikin tulkinta, liikkeiden pienet nyanssit ja tanssijoiden isot siirtymät – kaikki linkittyvät toisiinsa niin, että kohtausten voima kasvaa alusta loppuun. Energiset tanssijat oli valittu pääsykokeiden perusteella peräti 14:stä eri Afrikan maasta. Teoksen valmistumisesta kertovassa Dancing Pina -dokumentissa yksi tanssijoista kertoi olevansa katutanssija ja hiphoppari toinen opiskelleensa eri Afrikan maiden perinteisiä tansseja.

Tieto ja tunne riiteistä ja rituaaleista näkyi esimerkiksi, kun lopullisen uhrattavan valinnan tekevä tanssija nousi makaamasta tulipunaisen mekon päältä. Hän oli kuin olisi transsissa, tulikatseisena ja valmiina väistämättömään tehtävään.

ALUN PERIN uudelleen tulkinnan ensi-illan piti olla keväällä 2020 Dakarissa. Koronan vuoksi esitykset peruuntuivat ja maailmankiertue siirtyi. Nyt tuntui, että huono tuuri oli käännetty voimavaraksi, kun tanssijat ovat voineet viipyä teoksen parissa pitkään ja sisäistää liikkeet omakseen.

Niinpä tiiviiden ryhmäkohtausten voima oli valtava. Yksittäiset tanssijat irtautuivat ryhmästä ja projisoivat kukin omaa tunnettaan kevään rituaalin vaatimaa uhria kohtaan. Näyttämölle levitetty turve tuoksui ja pöllysi katsomoon saakka.

Kevätuhria on joskus moitittu misogyniasta, ja kuvittelinkin näkeväni vihaa tiiviinä ryhmänä vakaassa haara-asennossa seisovissa miehissä. Mietin, luinko vain minulle vieraan näköisten kasvojen ilmeitä ja katseita väärin. Kun naiset myöhemmin tärisivät paikoillaan, miehet kävivät lohduttamassa ja osoittamassa hellyyttä. Valitun uhrin tanssia punaisessa mekossa muut katsoivat ilmeettöminä.

Illan aluksi nähtiin yli 70-vuotiaiden Germaine Acognyn ja Malou Airaudon duetto. Se oli kuin esipuhe Kevätuhrille. Bauschin ryhmän avainhenkilö Airaudo tanssi nykytanssin liikemateriaalia ja senegalilainen Acogny afrikkalaista modernia tanssia. Naiset tanssivat herkästi ystävyydestä, muistoista ja toisen tukemisesta. •

SARA NYBERG

Helsingin juhlaviikot: Common ground[s]. Koreogra a ja tanssi Germaine Acogny ja Malou Airaudo. Sävellys Fabrice Bouillon LaForest. The Rite of Spring. Koreogra a Pina Bausch. Musiikki Igor Stravinski. Uudelleentulkinta Jo Ann Endicott, Jorge Puerta Armenta ja Clémentine Deluy. Tanssijat mm. Rodolphe Allui, Anique Ayiboe, Gloria Ugwarelojo Biachi, Khadija Cisse, Sonia Zandile Constable ja Rokhaya Coulibaly. Esitys Tanssin talossa 24.8.2023.