Teatteri Takomo ja Q-teatteri ovat molemmat saaneet uuden taiteellisen johtajan runsaan vuoden sisällä. Ohjaaja Ami Karvonen aloitti virallisesti Takomon johdossa…
Artikkelit
Ohjaaja-näyttelijä-tutkija Mikko Bredenberg kertoo olevansa järjestelmällinen ihminen. Hän on miettinyt tarkkaan etukäteen, mitä haluaa puhua taiteellisesta työstään. Muistiinpanot löytyvät kannettavalta.…
Kun tapaan Juho Milonoffin, aikaa ei hukata jaaritteluun. Hän saapuu paikalle minuutilleen, ja haastattelu alkaa heti, kun Kom-teatterin aulan päänsärkyä…
Milena Oksanen on kovan luokan kansainvälinen sirkusammattilainen, jonka työpaikka on yli kymmenen metrin korkeudessa. Hänen lajinsa on ilma-akrobatia, keinutrapetsi ja…
Kaksi venäläistä, yksi ukrainalainen ja kaksi suomalaista näytelmäkirjailijaa haluaa tehdä esityksen, jossa käsitellään Ukrainan sodan nostattamia tunteita ja kysymyksiä. Kukin…
Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdessä 1/2023 seitsemän teatterikriitikkoa kertoi suosikkinsa ja hämmennystä herättäneet esitykset viime vuodelta. Nyt lukijat kertovat omansa. Entä mitä he odottavat…
Taiteilijan työhön keskittyvässä haastattelussa ei päällimmäinen kysymys ole, mitä kohdehenkilö harrastaa vapaa-ajallaan. Brasilialainen jonglööri Luis Sartori do Valen kohdalla kannattaa…
KLASSIKKO KOHTAA populaarikulttuurin, maaimankatsomuksellinen pohdinta vaihtuu väkivaltaiseen mäiskintään, haaveet törmäävät törkeisiin tekoihin. Jakob Öhrmanin Tampereen Työväen Teatteriin sovittama ja ohjaama…
Miten subjektiutta tuottava voima ilmenee Pauliina Feodoroffin ja työryhmän Matriarkaatissa tai Veli Lehtovaaran Katkelma 468 -esityksessä? Vai ilmeneekö se?Tutkija Marja…
Miina Turunen tähdentää, että olennaista on, että hän on harjoituksissa ja kuvauksissa paikalla vain lapsia varten, ei muita. Hän on…