Milena Oksanen on kovan luokan kansainvälinen sirkusammattilainen, jonka työpaikka on yli kymmenen metrin korkeudessa. Hänen lajinsa on ilma-akrobatia, keinutrapetsi ja liinat. Oksanen on yksi harvoista ilma-akrobaateista, joilla on sopimus yhden maailman tunnetuimman viihdeyrityksen, Cirque du Soleil’n, kanssa. Hän saapui Suomeen Soleil’n jääsirkus Crystalin myötä. Se nähtiin Espoon areenalla maaliskuussa, josta se siirtyi Hampuriin.

Crystal on näyttävä suurtuotanto kuten Soleil’n muutkin esitykset ja kiertänyt maailmaa vuodesta 2017. Oksanen on ollut pääosassa Soleil’n tuotannossa Joyeux Calvaire vuonna 2019, ja uusi sopimus tehtiin 2022 Crystal-tuotantoon.

Sirkus joutui pitämään taukoa koronan vuoksi, ja se johti osaltaan Cirque du Soleil’n taustayrityksen konkurssiin. Yhtiö siirtyi vuonna 2020 Quebecin provinssin ja yksityisten sijoitusyhtiöiden haltuun. Näissä piireissä sirkustaiteen tuottaminen ja esittäminen ei ole yhtä sirkusta, vaan tarkoin suunniteltua ja hallittua liiketoimintaa.

Shana Carrollin ja Sebastien Soldevilan luoma Crystal-esitys yhdistelee visuaalisia projektioita ja ääniraitaa, popmusiikkia sekä ilma- ja jääakrobatiaa. Esityksessä sukelletaan mielikuvitusmaailmaan päähenkilö Crystalin kanssa. Matkan aikana Crystal löytää itsensä.

 

MEIKATAAN JA PAKATAAN Teemme Oksasen kanssa Teams-haastattelun ennen Espoon esityksiä. Hän vastaa Antwerpenistä, jossa viettää vapaapäivää.

”Olemme yleensä viikon verran kussakin kaupungissa ja lähdemme sunnuntai-iltana esityksen jälkeen seuraavaan paikkaan. Maanantai ja tiistai ovat vapaita. Keskiviikkona alkavat sitten taas harjoitukset ja esitykset, joita voi olla 7–10 viikossa, eli yhden päivän aikana useampi.”

Taiteilijat pakkaavat näytökseen liittyviä tavaroitaan jo sunnuntain esityksen aikana, ja esiintyjien bussit starttaavat usein jo illalla seuraavaan esityspaikkaan. Kaikesta kuulee, että Cirque du Soleil’ssa on mietitty logistiikka tarkkaan. Aikaa ei ole hukattavaksi, organisointikykyä vaaditaan monessa mielessä.

”Pakkaamme itse meikkipöydät ja kaikki. Kun olin ensimmäistä kertaa mukana Soleil’n esityksessä, olin ihan pihalla ja liian hidas. En ymmärtänyt, että pitäisi meikata ja pakata samaan aikaan.”

Ei tehdä yhtään turhaa liikettä, mutta Oksanen pitää tilannetta hyvänä ja taiteilijalle helppona, koska yhtiö pitää huolen kuljetuksista.

”Kaikki tavaramme kulkevat rekoissa, meidän ei tarvitse huolehtia kuin henkilökohtaisista tavaroistamme. Esiintymispuvut ja muu rekvisiitta kulkevat omissa trailereissaan, jokaisella on omansa. Meikkipöydätkin menevät kasaan. Ja jokaisessa kaupungissa on paljon paikallisia työntekijöitä, jotka hoitavat roudauksen. Melkein missä tahansa muussa sirkuksessa tai yhtiössä joutuu itse huolehtimaan esimerkiksi trapetsivälineensä matkalle.”

[…]

Oksanen on yksi esityksen kolmesta Crystalista. He kaikki näkyvät show’n aikana. Vaikka kyseessä on jääsirkus, kaikki eivät luistele.

”Yhteensä meitä on 7–8, kaksi trapetsitaiteilijaa, kolme luistelijaa ja kaksi muuta. Jokainen harjoittelee monta eri roolia jo senkin takia, että jos joku sairastuu, löytyy varahenkilö. Minä myös esitän  Crystalin lisäksi muita rooleja, vaihtoja on todella monta.”

Kun esityksessä tarvitaan jäätä, on areenalla erityisen kylmä. Trapetsilla kylmyys tuntuu vielä kylmemmältä, koska keinutrapetsin liike aiheuttaa itsessään viimaa. Oksanen lämmittelee huolellisesti ja pitää lämpimät vaatteet päällä viime hetkeen asti. Epämiellyttävyyden lisäksi kylmyys voi olla turvariski: vain lämpimät lihakset tottelevat artistia.

”Tällä tasolla turvaköysi on mukana aina. Jokainen temppu on irrotustemppu, ja ajoitus on sekunnintarkkaa. Se että mokaa, ei ole mitenkään tavatonta. Treeneissä virheitä sattuu usein.”

Paljon riippuu siitä, kuka on turvaköyden toisessa päässä. Tempun tekemisessä on mukana akrobaatin lisäksi toinen henkilö, joka vaikuttaa olennaisesti tempun onnistumiseen. Akrobaatin ja turvahenkilön välinen köysi elää koko ajan.

”Vaikka tekisit kaiken täydellisesti mutta se toinen ottaa kiinni vaikka väärään aikaan, temppu voi epäonnistua.”

Turvahenkilön pitää seurata herkeämättä, missä vaiheessa akrobaatti on tempussaan, ja ajoittaa oma toimintansa sekunnilleen oikein suhteessa tämän liikkeeseen. Ja on tunnettava, kuinka juuri kyseinen artisti liikeradan suorittaa.

Lue koko Minna Tawastin tekemä haastattelu lehden numerosta 2/2023.