Teatteri Takomo ja Q-teatteri ovat molemmat saaneet uuden taiteellisen johtajan runsaan vuoden sisällä. Ohjaaja Ami Karvonen aloitti virallisesti Takomon johdossa jo vuoden 2022 tammikuussa, mutta viime vuosi oli vielä pitkälti edellisen taiteellisen johtajan Akse Petterssonin suunnittelema. Ohjaaja Juho Mantere aloitti Q-teatterin käytännön johtamiseen tutustumisen viime vuoden lopussa edellisen taiteellisen johtajan Antti Hietalan perehdyttämänä.

Q-teatteri on valtionosuusteatteri. Teatteri Takomo kuuluu Taiteen edistämiskeskuksen 3-vuotista toiminta-avustusta saaviin ryhmämuotoisiin teattereihin, ja Ami Karvonen toimii taiteellisena johtajana osa-aikaisesti. Tehtävä on 20-prosenttinen kokonaistyöajasta.

Ami Karvonen: ”Kiva päästä tämän yhteishaastattelun merkeissä Juho juttelemaan sinun kanssasi. Olen ajatellut, että pitäisi tulla, ei ole vain vielä ollut aikaa.”

Juho Mantere: ”Kuin myös, kiva, että löytyi aikaa istua hetki rauhassa.”

Aika on resurssi, jonka äärelle keskustelu palaa useasti. Mantere jakoi ensi töikseen ajankäyttönsä johtamisen ja taiteellisen työn välillä kahtia nollasumma-metodilla.

Juho: ”Juuri nyt en tee taidetta lainkaan. Olen ennen kaikkea taiteilija, ja taiteilijana minut tänne haluttiin. Mutta ensin pitää keskittyä teatterin toiminnan opetteluun. Hallinnon ja rakenteen maailma on niin painava, että se kyllä musertaa luovan työn alleen, jos antaa sen tapahtua. Ei pelota, mutta tunnistan, että jatkossa on oltava jokin mekanismi siihen että fuck off everybody, nyt on taiteen vuoro.”

Ami: ”Itsekin etsin keinoja, miten erotella töitä toisistaan.”

Juho: ”Meillä Q:ssa on rautaisia ihmisiä tuotantopuolella töissä. Ei minun tarvitse olla ottamassa kantaa joka saatanan asiaan. Se täytyy minun saada päähän. Mikä lie syvälle koodattu luterilainen syyllisyys, että jos ei mikromanageroi kaikkea, ei tee tarpeeksi. Toisaalta johtajana pitää olla tavoitettavissa, ja haluankin olla.”

Esitysten osalta kumpikin arvostaa teatterinsa tietyllä tavalla tunnistettavaa, samaan aikaan sekä fleksiibeliä että vakiintunutta ominaislaatua.

Ami: ”Minua on taiteilijana aina kiehtonut prosessikeskeisyys. Että voidaan todella asettua yhdessä teoksen lähtökohtien äärelle ja katsoa, millainen työtapa kehitetään, millainen prosessi siitä avautuu ja millainen on lopputulema. Haluan teatterin johtajana mahdollistaa ja tukea erilaisia, myös kestollisia, prosesseja, joita ei välttämättä muunlaisissa rakenteissa tunnisteta. Takomolla työskentelee esimerkiksi Joanna Haarttin, Noora Dadun, Anna Antsalon, Niina Hosiasluoman, Hanna Raiskinmäen ja Niina Sillanpään muodostama Instituutti-kollektiivi, joka on näyttämöä hoitava ja näyttelijäntaidetta tutkiva, usealle vuodelle levittyvä prosessi.”

Juho: ”Parhaita Q-teatterin juttuja on leimannut se, että on vaikea ajatella, että ne olisi tehty missään muualla. Sitä haluan jatkaa, mahdollistaa sellaisten teosten toteutumisen, joille ei ole rakennetta muualla.”

 

ARVOKAS AIKA

Ami Karvonen on työskennellyt useissa esitystaiteen, teatterin ja tanssin ryhmissä sekä työryhmissä kuten Toisissa tiloissa -kollektiivissa, Blaue Fraussa ja Und er libet -ryhmässä. Juho Mantere on tehnyt freelancerohjaajana esityksiä Q-teatterissa, Viiruksessa ja Teatteri Vanhassa Jukossa sekä eri kaupunginteattereissa ja harrastajaryhmisssä. Taiteellisessa työssä Mantereelle keskeinen kysymys ja tekemisen lähtökohta on työryhmän yhteinen halu.

Juho: ”Että meillä on jokin yhteinen motiivi ja päämäärä. Emme tiedä, mitä olemme tekemässä, mutta olemme matkalla jonnekin ja haluamme olla siellä pimeässä toistemme kanssa ja mennä kohti jotakin kaaosta ja pelottavaakin.”

Ami: ”Yhdessä tekemisessä hienoa on, kun kunkin tekijän tieto ja eri lähestymistavat tulevat yhteen ja johdattavat prosessia kohti tuntematonta. Jaettu halu olla teoksen äärellä on voimauttavaa.”

Juho: ”Ihaninta on, kun koko porukka on yhteisen halun tilassa. Käytännössä se on tarkoittanut sitä, että ollaan ilman palkkaa jossakin navetassa heilumassa.”

Lue koko Nina Jääskeläisen tekemä haastattelu lehden numerosta 3/2023.