Näyttelijän ensimmäinen oma ohjaus, käsikirjoitus ja sooloesitys on koe-eläimen matka addiktioon. Plup plup – two water bottles on hysteerise hauska…
Artikkelit
Teatteri Viiruksen teatterinjohtaja Jussi Sorjanen kertoo, miksi Rocky! - Return of the Loser -esitys on tärkeä juuri nyt.
Mitä näyttelijän ruumiillinen vaikuttuminen näyttämötyöskentelyssä tarkoittaa? Millainen on kokeileva ote näyttelijändramaturgian rakentumiseen? Inke Koskinen ja Sofia Smeds uskovat, että uudet…
Mikä on 2020-luvun näytelmä ja mihin sitä kannattaa käyttää? Kuinka sen kirjoittamista opetetaan ja voiko se muuttaa maailmaa? Professori Otso…
Otto Sandqvistin ja Marie Kajavan näytelmät haastavat näyttämön. Kuinka ne syntyvät? Otto Sandqvistille (s. 1990) ja Marie Kajavalle (s. 1980)…
Suomessa vieraillut Adrian Berry kaipaa suomalaisten esitysten esittelyiltä selkeyttä. Kolmatta kertaa Helsingin katselmukseen osallistunut teatterinjohtaja sanoo, että suomalaisten esityksille on…
Esittävät taiteet eivät ole saaneet niille kuuluvaa asemaa osana kansallista kulttuuriperintöä. Tämä näkyy tiedeyliopistojen resursseissa. Teatterintutkimusta opetetaan Suomessa vain yhdessä…
Anna Torkkelin mielestä musiikille antautuminen ja siihen nojailu avaavat tanssijalle väylän johonkin tärkeään. Olen juuri nähnyt Zodiakissa tanssiteos BS/BF:n ja vaikuttunut…
Kuinka esittävien taiteiden käy rahoituksen uudistuksissa? Miltä korona-aika näyttää edunvalvojan näkökulmasta? Suomen Teatterit ry:n (Stefi) uuden toimitusjohtajan Kaisa Paavolaisen mukaan…
Maalittaminen on järjestelmällistä häirintää, josta monet julkisuudessa esiintyvät ihmiset ovat saaneet osansa - myös taiteilijat.