Espoon kaupunginteatteri aloitti maaliskuussa Hullunviulu-nimen alla livestriimisarjaa, jossa Olavi Uusivirran poikkitaiteellisessa salongissa tehdään taidetta ja keskustellaan taiteesta. Vieraina Uusivirralla on…
Arviot
Teatteri synnyttää tunteita, mutta harvoin on pelkkä ajatus teatteriesitykseen menemisestä synnyttänyt sellaista tunteiden vyöryä kuin nyt helmikuussa, kun yhtenä kuudesta…
Erilaiset yleisöä osallistavat käytännöt ovat tulleet (jälleen) merkittäväksi osaksi esittäviä taiteita sekä kuvataiteen kontekstia koko 2000-luvun ajan. Useaan osallistavaan esitykseen…
Vastoin ennakkopelkoja Tero Saarisen Third Practice –teoksen monikamerataltiointi tuo tanssin katsojan iholle, onnistuu tarkoin mietityillä kuvakulmilla ja kuvako’oilla sekä leikkauksella…
Turun kaupunginteatterin Nokia-esityksestä jää päällimmäisenä mieleen vuoropuhelun toteutus. Replikointia hallitsee erikoinen ja askarruttamaan jäävä keino: kun painokkaimmat repliikit erittäin usein…
Tero Saarisesta kertovan kirjan veistoksellinen ulkoasu maadoittaa minut heti lukumoodiin. Yhdestä Suomen tunnetuimmasta ja kansainvälisesti menestyneimmästä tanssija-koreografista kertova kirja luottaa…
Valitettavan harvojen Suomen teattereiden historiaa on tallennettu kirjan kansien väliin. Merkittävä tapaus oli Helsingin kaupunginteatterin monikulmainen historiikki Kansaa teatterissa, joka…
Koko perheen esitys Kaboom ja kuvittelun voima on leuat loksauttava visuaalinen seikkailu, jossa on missio leikin ja luovuuden tärkeydestä. Missio…
Autofiktiossa tekijä on teoksensa keskeinen henkilö ja tapahtumat perustuvat tekijän oman elämän tapahtumiin. Autofiktio ei silti ole dokumentaatiota. Se on…
Kulttuurikeskus Stoassa nähtiin syksyllä Reflectors-työryhmän nykysirkusesitys The Veil Project, a contemporary circus piece about to find it out. Teos on…