Mikä oli vuoden 2023 napakymppi? Mikä hämmensi hajanaisuudellaan? Neljä lehden paljon nähnyttä kriitikkoa paljastaa vaikuttavimmat esitykset viime vuodelta. Tässä muutama makupala. Lue loput Riina Maukolan kokoamasta jutusta Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehden numerosta 1/2024:

R A I S A  R AU H A M A A : Rohkeasti outo näyttää erilaisen maailman

😊 Glims&Gloms: Koreografi Tuomo Railon Bach-projekti oli oikea laatuteos Tanssin talon Erkko-salin suurella näyttämöllä. Kirkkaaksi hiottu esitys oli ilo silmille ja korville. Pianisti Risto Laurilan näyttämöllä tulkitsemat J. S. Bachin Goldberg-muunnelmat saivat eri-ikäiset tanssijat eloisasti loistamaan ja soljumaan musiikin vaihtuvien tunnelmien kuljettaessa heitä yhä uusiin tanssillisiin tilanteisiin. […]

🤔 Suomen Kansallisbaletti: Koreografi Christian Spuckin Messa da Requiem. Valtaisa kokonaistaideteos jätti minut lopulta kylmäksi. […]

 

E E L I  VI L H U N E N : Huumoria, syvyyttä ja mattomainen massa

😊 Kansallisteatteri: Pudota. Kansallisteatterin Omapohjassa nähty Pudota onnistui koskettamaan. Pudota käsittelee lapsettomuutta ja halua tulla äidiksi. Näytelmä pohjautuu näyttelijä Nelly Juulia Kärkkäisen omiin kokemuksiin. Heini Junkkaalan taitavasti ohjaamassa dokumentaarisessa esityksessä raskaan aiheen rinnalle oli onnistuttu tuomaan yhtä aidosti keveyttä ja huumoria. […]

🤔 Kansallisteatteri: Nuoret idealistit. Esitys, joka hämmensi minua eniten, oli Michael Baranin ohjaama ja käsikirjoittama Nuoret idealistit Kansallisteatterin suurella näyttämöllä. […] Tuntui, että näyttämöllä oli paljon eri asioita rinnakkain ja tällä kertaa katsoja jätettiin hyvin yksin tekemään tulkintoja. […]

Julkaisemme 4. huhtikuuta ilmestyvässä numerossa lukijoiden suosikit ja pettymykset vuoden 2023 esityksistä.

Käy vastaamassa kyselyyn ja kerro oma lempiesityksesi viime vuodelta!