”Kun näyttelijä painottaa lauseen oikein, myös kroppa toimii oikein”, huomauttaa Mikko Roiha, joka ohjasi Berliinissä usean eri teatterin yhteistuotantoa Ei kertonut katuvansa. Vapaan teatterin esitys saa Suomen ensi-iltansa 15. syyskuuta Kouvolan teatterissa. Teatteri&Tanssi+Sirkus kävi tutustumassa esityksen tekoprosessiin Berliinissä.  

”Meiltä on ymmärtääkseni häviämässä ohjaajan ja näyttelijän välinen intensiivinen yhteistyö ja yhteys, jossa molemmat, sekä ohjaaja että näyttelijä, etsivät ja haluavat löytää asian ytimen. Kalle Holmberg kutsui sitä ’turpakosketukseksi’, mikä tuli hänen lapsuutensa kosketuksesta hevosiin”, miettii Mikko Roiha.

”Ohjaajat eivät tietenkään näe toistensa työtapoja, mutta näyttelijät ovat usein puhuneet, että monet ohjaavat pyörönäyttämöä ja kulisseja, jotka nousevat ja laskevat, sekä valoja ja videoita, mutta eivät aina näyttelijää. Jokainen tekee toki työnsä niin kuin huvittaa, mutta onko henkilöohjaamisen perinne katoamassa”, Roiha kysyy.

Lue ohjaaja Mikko Roihan ja työryhmäläisten haastattelu Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 4/2023.