Syyskuussa Musiikkiteatteri Kapsäkissa nähtiin Myllyteatterin Mestari/Margarita. Aino Kiven ohjaama esitys on jatkoa teatterin kaksiosaiselle esityskokonaisuudelle Mihail Bulgakovin tunnetuimmasta romaanista Saatana saapuu Moskovaan, jossa toisiinsa nivoutuu kolme tarinaa: paholaisen vierailu Stalinin ajan Moskovassa, Mestarin ja Margaritan rakkaustarina sekä Pontius Pilatuksen pohdinnat Jeesuksen kohtalosta. Alkuperäisen teoksen monipuolisuus antaakin ammennettavakseen muhevan maaperän.

Mestari/Margarita on yhdistelmä teatteria, sirkusta, musiikkia ja tanssia. Se on paikkasidonnainen ja levittäytyy eri puolille Kapsäkin tiloja. Osa teoksesta tapahtuu kuitenkin muualla teatterin ulkopuolella.

Katsojat eivät kulje esityksessä yhdessä, vaan heitä johdatetaan ympäri teatteria erikokoisissa ryhmissä. Kirjan tapaan myös esityksessä liikutaan vilkkaasti tunnelmasta toiseen. Mestarin roolissa nähtävä Timo Ruuskanen esittää herkän ja intiimin monologinsa pienelle joukolle lämpiössä. Salin puolella meno muistuttaa enemmän kabareeta.

Mestari/Margaritan ehdoton voima on musiikissa. Joonas Outakosken ja Petri Tiaisen äänisuunnittelu ja näyttelijöiden kanssa yhdessä toteuttamat musiikkinumerot sykkivät eloa ja energiaa. Esiintyjien osaamista nähdään muutenkin laajalla skaalalla. Wolandin pimeyden olennoista koostuvassa ryhmässä hyödynnetään oivaltavasti sirkusta ja akrobaattista liikettä. Yuko Takeda tekee maadoittuneen roolin Wolandina, jonka pirullisuus ja viekkaus piilee tämän loputtomassa rauhallisuudessa.

Immersiivinen esitys pyrkii sekoittamaan todellisuutta ja fiktiota toisiinsa. Pohdinta siitä, mikä on lopulta totta ja mikä ei, linkittyy tämän päivän informaatiokeskusteluun. Teoksen luonteelle ominaisesti jotain jää myös aina näkemättä ja kokematta.

Loppua kohden esitys saa lisäkierroksia ja yltyy jopa bakkanaalisiin menoihin, kun Margarita pyrkii pelastamaan rakkaansa. Mestari/Margarita on mystinen, riehakas ja fragmentaarinen, eikä näin kiinnity pilkulleen alkuperäisteokseensa. Katsojalta kysytäänkin heittäytymiskykyä ja valmiutta olla avoin alati vaihtuville tiloille ja tunnelmille.