KANSALLISBALETIN DRACULA on hämmentävä teos. Puolan Kansallisbaletin johtaja Krzysztof Pastorin kuuden vuoden takainen koreografia pohjautuu Bram Stokerin samannimiseen kauhuromaaniin vuodelta 1897.

Koreografiin on vaikuttanut myös Francis Ford Coppolan Bram Strokerin Dracula -elokuva (1992) sekä Wojciech Kilarin siihen säveltämä musiikki, jota Pastor käyttää myös baletissaan. Musiikki maalaa kauhuelokuvasta tuttuja värisyttäviä tunnelmia, mutta koreografia ei puhu sen kanssa samaa kieltä. Nättiä perusbalettia ja tanssiaiskohtauksia on liikaa, eivätkä miesten korkeat hypyt yksinään riitä, vaikka komeita ja uhkaavia ovatkin. Vahvaa melodramaa ei synny.

Ongelmallinen on myös tukeutuminen monipolviseen, useita henkilöhahmoja kuljettavaan juoneen. Vaikka olen nähnyt elokuvan ja juoni kerrotaan baletin käsiohjelmassa, on sen seuraaminen ja henkilöhahmojen muistaminen vaikeaa. Baletille tapahtumien karsiminen olisi tehnyt hyvää. Samalla olisi voinut kaivaa teoksesta selkeämmin esiin haluamansa teeman.

 

TEEMOJA ALKUPERÄISTEOKSESTA nimittäin nousisi tukahdutetusta seksuaalisuudesta tieteen ja mystiikan kohtaamiseen, uskonnosta ja kansanperinteestä puhumattakaan. Ilmeisin on kuitenkin rakkaus, ja siihen Pastor on sanonutkin keskittyneensä. Koreografia ei kuitenkaan jaksa nostaa pääparien rakkautta teoksen johtoteemaksi, sillä rakastuneet parit jäävät tarinan juoksutuksen varjoon.

Kreivi Draculan vaimo tekee itsemurhan luullessaan miehensä kuolleen taistelussa. Papit eivät suostu hautaamaan syntistä vaimoa ja katkera kreivi luopuu Jumalasta. Hän muuttuu verta juovaksi ja ikuisesti eläväksi vampyyriksi. Parinsadan vuoden päästä Dracula tutustuu lontoolaiseen asianajajaan, jonka nuori vaimo näyttää aivan Draculan kuolleelta puolisolta ja vampyyri rakastuu. Tarinaan kuuluu vielä hulluksi tullut toinen asianajaja, erinäisiä vaimoja sekä tohtoreita, jotka tunnistavat vampyyrit. Ahkeran jahtaamisen ja tappamisen jälkeen voi sanoa, että rakkaus lopulta pelastaa päähenkilöt.

Tanssijat ovat erinomaisia. Michal Krčmář vakuuttaa nuorena, ihmishahmoisena Draculana. Häneltä olisin toivonut näkeväni useamman soolon. Sergei Popov ilmentää vanhan Draculan ahdistusta ja vihaa tyylikkäästi, ja Draculan nuorta vaimoa sekä tämän myöhempää inkarnaatiota esittänyt Zhiyao Chen on mitä ihastuttavin nymfimäisessä keveydessään. Atte Kilpisen tulkinta mieleltään järkkyneenä potilaana tuo teoksen hetkeksi tähän päivään. •

MINNA TAWAST

Kansallisbaletti: Dracula. Koreografia Krzysztof Pastor. Musiikki Wojciech Kilar. Orkesterin johtaja Patrick Fournillier. Lavastus ja puvut Charles Gusick Smith ja Phil R. Daniels. Valot Jon Buswell. Tanssijat mm. Michal Krčmář, Sergei Popov, Jun Xia, Zhiyao Chen, Abigail Sheppard, Tiina Myllymäki, Alfio Drago ja Atte Kilpinen. Ensi-ilta päänäyttämöllä 1.3.2024.