Mitä näyttelijän ruumiillinen vaikuttuminen näyttämötyöskentelyssä tarkoittaa? Millainen on kokeileva ote näyttelijändramaturgian rakentumiseen? Inke Koskinen ja Sofia Smeds uskovat, että uudet…
T&T+S 6-7/2021
Mikä on 2020-luvun näytelmä ja mihin sitä kannattaa käyttää? Kuinka sen kirjoittamista opetetaan ja voiko se muuttaa maailmaa? Professori Otso…
Otto Sandqvistin ja Marie Kajavan näytelmät haastavat näyttämön. Kuinka ne syntyvät? Otto Sandqvistille (s. 1990) ja Marie Kajavalle (s. 1980)…
Suomessa vieraillut Adrian Berry kaipaa suomalaisten esitysten esittelyiltä selkeyttä. Kolmatta kertaa Helsingin katselmukseen osallistunut teatterinjohtaja sanoo, että suomalaisten esityksille on…
Teatteri-, tanssi ja sirkusjärjestöt jakoivat viime keväänä Markku Haussilalle Vuoden teatterinäyttelijä -palkinnon. ”Ehkä se sopii minulle, että kun maailma palaa,…
Syyskuussa Musiikkiteatteri Kapsäkissa nähtiin Myllyteatterin Mestari/Margarita. Aino Kiven ohjaama esitys on jatkoa teatterin kaksiosaiselle esityskokonaisuudelle Mihail Bulgakovin tunnetuimmasta romaanista Saatana…
Taiteen perusopetusta ja sirkustunteja tarjoavan Circus Helsingin alkusysäys oli juristi Martina Linderin pienen tyttären Corinnen harrastusryhmän hajoaminen. Kuten Martina Linder…
Esittävät taiteet eivät ole saaneet niille kuuluvaa asemaa osana kansallista kulttuuriperintöä. Tämä näkyy tiedeyliopistojen resursseissa. Teatterintutkimusta opetetaan Suomessa vain yhdessä…
Anna Torkkelin mielestä musiikille antautuminen ja siihen nojailu avaavat tanssijalle väylän johonkin tärkeään. Olen juuri nähnyt Zodiakissa tanssiteos BS/BF:n ja vaikuttunut…
Ohjaaja-dramaturgi Hanna Ojala vastaa teatterinjohtaja Tommi Auvisen Vastasana-kirjoitukseen Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdessä 5/2021. Kuopion kaupunginteatterin johtaja Tommi Auvinen argumentoi, että Neito kulkee vetten…