Malin Palmqvistin haastattelun suomenkielinen tiivistelmä löytyy Teatteri&Tanssi-lehdestä 8/20.

Det har inte varit lätt i Sverige heller under de senaste nio månader. I mitten av mars begränsades offentliga tillställningar som teatrar innefattas av till 500 personer. I slutet av mars sänktes publiktaket till 50 personer, men redan när det gick ner på 500 började många teatrar att helt ställa in sina evenemang.

Vad hände efter våren, frågade vi kulturjournalist, kritiker Malin Palmqvist som bor i Jämtland, mellersta Sverige.

”När höstsäsongen kom igång gällde fortfarande 50 personer i publiken och avstånd mellan varje sällskap. De arrangemang jag besökt har haft stora försiktighetsåtgärder när det gäller avstånd och god tillgång till handsprit. Munskydd har funnits att tillgå på ett av de arrangemang jag besökt, men väldigt få valde att ha det på sig”, berätter Palmqvist.

Det är ganska ovanligt att använda munskydd i Sverige, som även finska media har rapporterat.

”I början av hösten förbereddes en höjning till 300 personer (med ett avstånd om en meter mellan varje sällskap på två personer) men när den till slut kom i början av november fattade region efter region beslut om striktare reglering så i praktiken blev det inte mer än 50 för de flesta regionerna.”

Den 24 november sänktes gränsen till enbart 8 personer, dock med ett undantag för sittande publik på 300 personer. Varför undantaget finns har varit oklart, men tydligen är det för att vissa regioner ska kunna återgå snabbare till större publik. Samtliga länsstyrelser har dock fattat beslut om att 8 personer gäller även sittande publik. Efter 8-personersgränsen har i stort sett all teaterverksamhet ställts in året ut.

Det tog ganska lång tid innan kulturens situation under pandemin uppmärksammades medialt. Men eftersom till exempel kollektivtrafik, butiker, gym och restauranger regleras inte av samma lag och det blev alltmer uppenbart hur skevt reglerna slog.

”3500 kunde shoppa samtidigt i Ullared, men bara 50 gå på konsert. Restauranger hade ingen maxgräns men om en artist kom dit och uppträdde så gällde plötsligt maxgränsen om 50 personer trots att inget i övrigt förändrades.”

Författare, artist Jonas Gardell krävde kulturminister Amanda Linds avgång i augusti. Idrottsevenemang regleras av samma lagar som kulturen så den debatten har förts parallellt, tillägger Malin Palmqvist.

”Det har blivit tydligt hur sköra strukturer det är i kulturbranschen. Det har gått att söka stöd från Kulturrådet men det täcker inte alla förluster.”

Vad det gäller ekonomiska coronastöd, hamnar många även utanför stödsystemen.

”Många frilansare har enskild firma och inte aktiebolag. Nu finns en stödform även för enskilda firmor men den är betydligt sämre och dröjde mycket längre än för aktiebolagen. Dock måste de enskilda firmorna ha en omsättning på minst 200 000 kronor (ca. 20 000 euro) om året och många kommer inte upp i det, kanske jobbar man som både anställd och via firma. Om man ska kunna söka a-kassa måste man helt lägga ner sin firma. Så många frilansare sitter i en rävsax.”

Arbetsgivare kan korttidspermittera personalen så att arbetstiden minskas och viss del av lönen betalas av staten. Det stödet har nu förlängts fram till sommaren.

”Jag tror inte att jag sett några konkurser ännu men det kommer säkert att komma. Nästan alla liveföreställningar i hela Sverige är inställda fram till jul eller årsskiftet just nu. En del föreställningar streamas och några få spelar för 8 personer.”

Malin Palmqvist tycker att publikbegränsningarna påverkar också kvaliteten:

”Något som jag tycker blivit väldigt tydligt är hur scenkonst påverkas av publikens närvaro. Min region, Jämtlands län, var en av få som hann med en höjd publikgräns till 300 innan de nya begränsningarna. I praktiken var vi 140 i en salong för 425 när avstånden räknats in. Men skillnaden mot 50 i samma salong var enorm.”

Nina Jääskeläinen intervjuade Malin Palmqvist