Teatterimaailmassa eletään hybridien aikaa. Vapaan kentän neljännen aallon ryhmät rakentavat toimintansa aivan toisin kuin edeltäjänsä.

Teatterikentän uudet ryhmämuotoiset toimijat haastavat järjestelmän rajoja.

Kun vapaalle kentälle aiemmin perustettiin uusia teatteriryhmiä, jotka pyrkivät löytämään vakituiset tilat ja vakiintuneen rahoituksen, nyt tilanne on ratkaisevasti monimuotoistunut.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana ryhmien lisäksi maahamme on syntynyt yhä suurempi joukko lyhytaikaisia kokoonpanoja, vapaita ja itsenäisiä tuotantoja, erilaisia projektikohtaisia ryhmiä, sateenvarjo-organisaatioita ja -muodostumia.

Kehitys näkyy tuotantotavoissa, teatteriestetiikassa ja -näkemyksissä. Suomessa on kasvava joukko vapaamuotoisia ryhmittymiä, joissa taiteilijat tekevät pätkätyötä.

Nya Rampen –ryhmä muutti Berliiniin, mutta tuo esityksensä myös Suomeen. Viiruksen kanssa yhteistyössä tehdyssä Undantaget –esityksessä tutkittiin muun muassa brechtiläisyyden ulottuvuuksia nykyteatterissa, lavalla Robert Enckell, Elmer Bäck, Rasmus Slätis, Jakob Öhrman ja Lidia Bäck.
Kuva Chris Erlbeck.

Uusien kokoonpanojen kirjo on laaja. Niihin lukeutuvat muun muassa Todellisuuden tutkimuskeskus, Esitystaiteen seura, Projektoriryhmä, Esitystaiteen keskus, Oblivia, Toisissa tiloissa, Und er libet, Metamorfoosi, Myllyteatteri, Kolmas tila 3 T, Rospuutto, Kuriton Company, Six Fingers Theatre, Kulttuuriosuuskunta G-voima, Nya Rampen, Teater 90°, European Theatre Collective, Teatteri Nirvana, Hemska Teatern ja useita muita.

Uutta vapaata kenttää yhdistää jatkuva itsensä työllistämisen vaatimus, taloudellisella katkolla eläminen. Esitysten tekeminen on kiinni harkinnanvaraisista tuista ja erilaisten säätiöiden ja rahastojen avustuksista. Osa ryhmistä saa valtiolta vuotuista toiminta-avustusta. Kaikki eivät sitä edes haikaile eivätkä vapaasta rakenteestaan johtuen voisi saadakaan.

Miten piirtää uuden vapaan kentän ääriviivoja? Millaisista lähtökohdista käsin neljännen aallon ryhmäliike toimii?

Lue Hanna Helavuoren ja Aino Salosen laaja katsaus uusista teatteriryhmistä Teatteri-lehdestä 4/2011.