Taiteen keskustoimikunnan joulukuinen selvitys osoittaa suomalaisten liikeyritysten käyttäneen vuonna 2008 taiteisiin ja kulttuuriin vähemmän varoja kuin vuosituhannen alussa. Yritysten tuki taiteille on pienentynyt koko 2000-luvun ajan. Sen sijaan tuen saajissa ja käytetyissä tukimuodoissa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia.

Yritysten taiteiden tuesta vain osa on sponsorointia, muita tukimuotoja ovat taidehankinnat, markkinointiyhteistyö, lahjoitukset ja muu tuki.

Vuonna 2008 noin viidesosa yrityksistä tuki taiteita kaikkiaan noin 17,4 miljoonalla eurolla. Yksittäisistä toimialoista merkittävimpiä rahoittajia olivat teollisuus sekä rahoitus- ja vakuutustoiminta. Eniten varoja, 3,6 miljoonaa euroa, kohdennettiin säveltaiteeseen, jonka jälkeen suurimmat tuen kohteet olivat elokuva, kuvataide ja näyttämötaide.

Yrityksistä 40 prosenttia oli tukenut taiteita ja kulttuuria sponsoroinnin kautta, mihin käytettiin noin 4,9 miljoonaa euroa. Yritysten yleisimmin käyttämät tukimuodot olivat kuitenkin markkinointiyhteistyö sekä taiteen muu tuki.