Krista Kosonen pitää itseään epäsuomalaisena: hänellä on kiivas temperamentti, ja näyttelijän ammatillinen itsetunto vain vahvistuu, kun sitä koetellaan. Hän innostuu väittelyistä, lahjakkaista työkavereista, kovasta työnteosta sekä kielestä.

Ukrainalaisohjaaja Andri Zholdakilta Kosonen sai uskon teatterin jumaliin.

”Haluan tehdä ristiriitaisia, voimakkaita rooleja, olivat nämä sitten naisia, miehiä tai eläimiä. Kauhukuvani on sihteerin tai tyttöystävän rooli jonkun sovinistin ohjauksessa”, Krista Kosonen sanoo.

Kosonen, 27, on nuoresta iästään huolimatta tehnyt jo liudan vahvoja rooleja. Turun Kaupunginteatterin Anna Kareninassa hän heittäytyy rohkeasti vaativaan päärooliin ukrainalaisen huippuohjaajan Andri Zholdakin ohjauksessa.

Volyymia!
”On tärkeää, ettei Anna Kareninan puhe jää abstraktiksi huokailuksi, vaan tulee konkrreettiseksi: ’Minä, vittu, rakastan juuri sinua!’ Teatterissa esitetään liian usein sitä, että tehdään teatteria.”
Kuva Robert Seger

Lisäksi hänellä on työn alla enkelin rooli Alppilan uudessa teatteritilassa ensi-iltansa marraskuussa saavassa Tony Kushnerin Angels in America -näytelmässä. Ensi keväänä Anton Tšehovin Vanja-enossa hän näyttelee Jelena Andrejevnaa, jälleen Zholdakin ohjauksessa.

Miten Kosonen on sitten voinut välttyä ikäviltä töiltä?

Lue Maria Säkön haastattelu Teatteri-lehdestä 6/2010.