Miltä kuulostaa sirkusakrobatia Igor Stravinskyn Kevätuhrin tahtiin? Sirkukseen yhdistetään vaara ja rajojen ylittäminen. Australialaisen Yaron Lifschitzin Circa-nykysirkusryhmä otti rajojen ylittämisen haasteen tosissaan valitessaan Sacre-iltaansa kyseisen sävellyksen.

Monille ikoninen balettisävellys tuo mieleen Nijinskyn sensaatiomaisen koreografian vuodelta 1913, jossa balettitanssijat polkivat piirissä maata jalat sisäänpäin käännettyinä. Toisille taas viime vuonna Tanssin talossa nähdyn Pina Bauschin koreografian (1974) rekonstruktion, villin modernin tanssin, jossa kuolemaa uhmaava tempoileva nainen uhrataan ryhmän edestä.

Kummassakaan tulkinnassa väkevä musiikki ei syö tanssin ilmaisuvoimaa, vaan tanssi ja musiikki sulautuvat toisiinsa luoden myyttisen, pakahduttavaksi kasvavan rituaalin.

 

Myös Circa-sirkusryhmän tyyli muistuttaa nykytanssia: lähes pimennetty näyttämö, kovalla volyymilla ajettu nauhamusiikki, niukka mustanpuhuva puvustus ja esiintyjien itsetietoista varmuutta huokuva olemus. Vain liike, tanssillinen toteutus on jotain muuta.

Illan aloitti Philippe Bachmannin nykysävellys, jossa esiintyjät pääsivät näyttämään akrobaattisia taitojaan. On selvää, että nostojen, heittojen ja ihmistornien onnistuminen vaatii kaiken keskittymisen, jolle muu liikkeellinen ilmaisu on alisteinen. Kohtaukset loppuivat kuin leikaten uuden tempun tieltä.

Tunsin jopa pientä syyllisyyttä turtuessani niin nopeasti yhä vaarallisempien nostojen ja heittojen äärellä. Kun viisi oli nähty, tuntui kuin seuraavat viisikymmentä olisi nähty. Vaaraan tottui, eikä se avannut teokseen muita sisältöjä. Minun kohdallani viihde syrjäytti taiteen.

Stravinskyn Kevätuhrin syvältä sykkivää sävelkulkujen monimuotoisuutta on akrobatian keinoin vaikea saavuttaa.

Esiintyjät venyivät mitä vaativimpiin suorituksiin, mutta varsinkin lihaksikkaiden miesten bravuurit syntyivät voimanostoissa plastillisuuden kustannuksella. Naisakrobaattien tehtäväksi jäi yhä tanssillisemmaksi kiihtyvän teoksen tulkinta. Tanssillisilla valmiuksillaan he syvensivät lopun kiihkeämmäksi kasvavaa tulkintaa.

Teos osoitti yhden tavan uusia sirkuksen perinnettä. Lähes täysi katsomo nautti samoin kuin varmaankin ne yli miljoona katsojaa, jotka brisbanelainen ryhmä on yli 40 maassa vuodesta 2004 asti esiintyessään saavuttanut.

Raisa Rauhamaa

Circa Ensemble: Sacre. Ohjaaja Yaron Lifschitz. Musiikki Philippe Bachman ja Igor Stravinsky. Valot Veronique Benett. Puvut Libby McDonnell. Esiintyjät Jon Bonaventura, Holly-Rose Boyer, Malte Gerhardt, Gerramy Marsden, Rosa Mordaunt, Oscar Morris, Sophie Seccombe, Tristan St John, Zachery Stephens, Darby Sullivan ja Georgia Webb. Esitys Tanssin talossa 26.3.2024.