Vastoin ennakkopelkoja Tero Saarisen Third Practice –teoksen monikamerataltiointi tuo tanssin katsojan iholle, onnistuu tarkoin mietityillä kuvakulmilla ja kuvako’oilla sekä leikkauksella korvaamaan tanssijoiden elävän läsnäolon. Pääkuvaajana toimineen Thomas Freundlichin ohjaama striimaus palvelee erinomaisesti Saarisen kokonaistaideteosta, sen kuvataiteellisuutta sekä tarkoin asemoitua ja toteutettua äänimaailmaa – Helsingin Barokkiorkesterin sulosoinnuista ja tenori Topi Lehtipuun ja  sopraano Núria Rialin ihanasta laulusta puhumattakaan. 

Katalonialaislaulaja Rialin läpikuultavalle kankaalle heijastetun hahmon outo elävyyskin ja äänen maagisuus tuntuu korostuvan striimissä live-esitystä voimakkaammin. 

Striimistä myös näkee, että esiintyjien ja valojen suhdetta kameraan on mietitty tavanomaista tallennetta enemmän. Eero Auvisen valoilla on koko teokselle muutenkin keskeinen merkitys. Valoilla luodaan kaksiulotteiseen kuvaan usein syvyyttä, varjoa ja pehmeyttä, joka muistuttaa mustavalkoisen elokuvan hienoimmista hetkistä. Esimerkiksi teoksen alussa hidastetusti liikkuvat tummat tanssijat vetävät katsojan maalauksenomaiseen maailmaansa. Heidän takanaan roikkuvan verhon läpi näkyvät Helsingin barokkiorkesterin ääriviivat. Soittajat paljastuvat, kun valot heidän takanaan syttyvät.

Claudio Monteverdin (1567–1643) aikanaan vallankumoukselliset madrigaalit ovat olleet siemen, josta Third Practice -teos alkoi kasvaa Saarisen mielessä. Monteverdin musiikki on tunteellista ja seesteistä samaan aikaan. Se puhuu asioista, joista Saarinen haluaa puhua: ajan antamisesta, elämälle herkistymisestä, aistien kuuntelemisesta –  päätäpahkaa touhottamisen ja tehokkuusajattelun järjettömyydestä. 

Third Practicen vellovan, heiluvan ja kiermurtavan, orgaaniselta vaikuttavan liikkeen tuottavat kymmenen hienoa tanssijaa, jotka hallitsevat “saarisliikkeen” täysin ja tuovat siihen omat persoonalliset sävynsä. Koreografiassa vaihtuvat joukkokohtaukset duettoihin ja sooloihin. Teos hengittää voimakkaasti ja herättelee katsojankin aistit.

Tanssijoiden lomassa ja kanssa liikkuu taitavasti Lehtipuu laulaen koko ajan. Kamera voisi paljastaa hänen ja ammattitanssijoiden välillä suuriakin tulkinnallisia eroja liikkeessä, mutta niin ei käy.

Third Practice kantaesitettiin Cremonassa, Italiassa, vuonna 2019. Suomen ensi-ilta nähtiin Kuopiossa 2019, ja esitys oli tarkoitus tuoda myös Helsinkiin, mutta pandemia muutti suunnitelmia. Siksi Tero Saarinen company on kuvannut teoksen usealla kameralla Kansallisoopperan Alminsalissa ja suunnittelee taltioinnille myös kansainvälistä levitystä. Striim-esitys on nähtävissä TikettiStreamissa 6.4. asti.

 Minna Tawast

Tero Saarinen Company: Third Practice -striimi. Koreografia Tero Saarinen. Musiikki Claudio Monteverdi esittäjänä Helsingin Barokkiorkesteri. Musiikin johto Aapo Häkkinen. Ohjaaja (yhteistyössä Saarisen kanssa), pääkuvaaja Thomas Freundlich. Valot Eero Auvinen. Puvut Erika Turunen. Äänet Marco Melchior. Tanssijat Jenna Broas, Annika Hyvärinen, Elina Häyrynen, Oskari Kylmäläinen, Mikko Lampinen, Natasha Lommi, Pekka Louhio, Emmi Pennanen, David Scarantino ja Eero Vesterinen. Ensi-ilta Tikettistreamissä 19.4.2021.