Iloisen eettistä kierrätystä

Clunker Circuksen toinen esitys Ihanan paljon kaikkea on katu-uskottava oodi kierrätykselle. Maksim Komaron ohjaamassa esityksessä nuoret sirkustaiteilijat Saana Peura, Jori Reunanen ja Rasmus Witikka tutkivat turhien esineiden uhkia ja mahdollisuuksia.

Kuvassa Jori Reunanen, Rasmus Witikka ja Saana Peura. Kuva Jenny Mansikkasalo.

Esitystila kaikkine romuineen on kuin viipale post-apokalyptista elokuvaa, jonka lavasteissa taiotaan turha tarpeelliseksi ja huono hyväksi. Dynamiikka muodostuu tahallisen kompuroinnin ja ketteryyden tasapainottelusta.

Show etenee kannatellen voimakasta eetosta kierrätyksen välttämättömyydestä. Kokonaisuus on kuitenkin pelottavissa määrin rajankäyntiä sen suhteen, onko rekvisiitta vain turhaa romua jaloissa, vaiko sirkuselementteihin adaptoitavaa materiaalia.

Esitys uhkaa paikoitellen kallistua ensimmäisen vaihtoehdon puolelle.

Tavaran uudelleenkäyttö kaipaisi lisää yllättäviä ideoita. Parhaat oivallukset, kuten nenän kutittelu teleskooppivarrellisella pölyhuiskalla, luovat syvän kontrastin esimerkiksi väkinäiseen breakdance-osioon, jonka yhteys rekvisiittaan toimii vain kierrätettyjen asujen tasolla.

Välitön sympaattisuus on esityksen suurin ansio. Kovan työn takana olevat suoritteet, kuten korkealle yksipyöräiselle nousu, luovat aidosti jännitystä. Temput onnistuvat, mutta vaivalloisesti – kuten on tarkoituskin.

Näin ollen, kun sadasta putoavasta pingispallosta yksikin saadaan haaviin, on yleisön suosio taattua.

Ihanan paljon kaikkea korostaa esiintyjiensä parhaita puolia: huumorintajua sekä rentouden läpi paistavaa kunnioitusta omaa taiteenlajia kohtaan. Lisäideoiden vaatiminen esitykseltä kuulostaa ehkä kohtuuttomalta, mutta ryhmällä on siihen potentiaalia.

Teos on esitysteknisesti kevyt ja suunniteltu kiertämään myös kouluja.

Matti Tuomela

Clunker Circus: Ihanan paljon kaikkea. Ohjaus Maksim Komaro. Puvustus Susanna Hänninen. Esiintyjät Saana Peura, Jori Reunanen, Rasmus Witikka. Ensi-ilta Cirkossa 13.3.2014.

Etusivun kuva Jenny Mansikkasalo.