Naisklovni kuuluu käsitteisiin, joilla voi osuvasti havainnollistaa sanontaa ”poikkeus vahvistaa säännön”. Eli klovnit ovat olleet klovneja, kunnes historian hämärissä joku naisoletettu pukeutui punaiseen nenään ja tuli paljastaneeksi säännön: klovnit olivat aina miehiä.

Tämän epätieteellisen johdannon jälkeen siirtymä Naisklovnifestivaalilla ensi-iltansa saaneeseen esitykseen Naku sopii kuin nenä päähän. Hanna Terävän älykäs, hauska ja tässä ajassa resonoiva Naku on nimittäin täysosuma, suvereenia klovneriaa nais- mutta etenkin ihmisnäkökulmasta.

Terävän hahmo on puhelias tutkija, esitelmänpitäjä, joka välillä sotkeutuu omiin pasmoihinsa. Pokka pettää. Yleisöön ahkerasti kontaktia ottaen Terävä paneutuu fyysisiin kerroksiin, joilla peitämme henkisen alastomuutemme. Nakussa edetään klovnin logiikalla ja tarkalla dramaturgialla.

Tänä näytäntökautena Sanna Silvennoinen on nähty monien esitysten ohjaajana, niin Nakussakin.

Näennäisen huolimattomasti höpsöttelevien jaksojen välissä on aikaa ja rauhaa. Tapani Variksen luoma äänimaailma ja musiikki kannattelevat kokonaisuutta.

Nakun älykkyys on salavihkaista. Esityksessä on useita tasoja eikä stand up -komiikkaa hipovan, vuolaan puheen pidä antaa hämätä.

Erityisen tärkeää on se, mitä Nakussa EI ole. Hurjaruuthin Naisklovnifestivaalilla nähtiin tänä vuonna kansainvälisiä, osin jo useita vuosia sitten luotuja esityksiä, joissa naisen päämäärä klovnina on löytää mies ja päämäärä esiintyjänä saada ihailua miehiltä.

Hanna Terävän Naku kurotti kohti jotakin paljon suurempaa ja yleisinhimillisempää. Naisellinen Terävä puhutteli hahmossaan kaikkia. Oman haavoittuvuutensa hyväksyen Terävä antoi tilaa tunteille, joita ei sukupuoli määritä.

Naku osoittaa, että Hanna Terävä on yksi nykyklovnerian merkittävistä uudistajista.

Nina Jääskeläinen

Hanna Terävä: Naku. Käsikirjoitus Hanna Terävä. Ohjaus Sanna Silvennoinen. Musiikki Tapani Varis. Näyttämöllä Hanna Terävä ja Tapani Varis. Kantaesitys Tanssiteatteri Hurjaruuthin Naisklovnifestivaalilla 8.2.2019.