Viime elokuussa näyttelijä Marc Gassot’n kulttiesitys Dark Side of the Mime oli kutsuttu Camden Fringe -festivaalille Englantiin. Vähän ennen lähtöä Gassot sairastui myyräkuumeeseen. Tila paheni ja lopulta hän joutui tiputukseen.

”Lähtöaamuna minusta otettiin tulehdusarvot, ja koska ne olivat laskussa, lääkäri antoi luvan nousta kello kaksi lähtevään koneeseen.”

Tilanne kuvaa Gassot’n tiukkaa otetta työhönsä.

”Kunnianhimoinen, ehdoton ja itseltään kaiken ja vähän ylikin vaativa”, kuvaili eräs työtoveri Marcia.

Nyt hän esiintyy syykuussa ensi-iltaan tulleessa Kansallisteatterin Mestari ja Margaritan pääroolissa.

”Nyt varsinainen työ vasta alkaa. Ensi-illat ovat usein vähän hasardeja. Vasta esityskertojen myötä pääsee sinuiksi materiaalin kanssa, ja rooli kypsyy. Työ helpottuu”, sanoo näyttelijä-miimikko, kun tapaamme pari aamua ensi-illan jälkeen.

Mihail Bulgakovin Mestari ja Margarita -klassikon pääroolissa Gassot’n esittämä professori Woland loihtii näkyjä ja johdattaa tilanteita eteenpäin vampyyrimaisen taikurin ottein. Anne Rautiaisen ohjaus on silkkaa illuusioteatterin juhlaa.

Gassot luo rooliinsa lisätehoja millintarkoilla silmänliikkeillä, sekunnilleen taimatuilla kävelykepin heitoilla ja pyöräytyksillä. Rooli vaatii fyysistä nopeutta ja tarkkuutta yhdistyneenä kertoja Wolandin laveaan tekstin hallintaan.

Itse asiassa Gassot oli kateellinen Juha Varikselle, joka sai vähemmän puhuvan ja enemmän temppuilevan Begemot-kissan roolin.

”Kissana olisin pystynyt käyttämään vielä enemmän hallitsemiani miimin ja klovnerian keinoja. Minulla meni melkein vetelät housuun, kun tajusin, miten tekstilähtöinen Wolandin rooli on.”

Marc Gassot’lla on paha lukihäiriö.

”Eräänkin kuunnelman lukuharjoituksissa kollega Tuomas Rinta-Panttila tokaisi, että jätkä ei tosiaan tajua yhtään, mitä lukee.”

Lue koko Raisa Rauhamaan artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 6/2017. Kuva Jouni Harala.