Kuva Inkeri Jäntti.

Suomessa pitäisi panostaa musiikkiteatterin ammattilaisuuteen. Tätä mieltä on oululainen tanssitaiteilija, koreografi ja tanssin lehtori Petri Kauppinen. Hän kaipaa lajiin suomalaista näkökulmaaa, tekijöiden koulutusta ja ylipäänsä kiinnostusta genren kehittämiseen.

”Maassamme tehdään isoissa teattereissa – Helsingin kaupunginteatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa, Tampereen Teatterissa ja Turun kaupunginteatterissa – nykyisin jo oikein napakkaa musikaalituotantoa Broadway-pohjalta, mutta lähtökohtana on harvoin synnyttää uutta”, Kauppinen sanoo.

”Suomessa ei kehity suomalaista musiikkiteatteria, koska meillä on vain vähän ohjaajia, jotka suhtautuvat intohimoisesti musikaaleihin tai musiikkiteatteriin. Lajista kiinnostuneita ohjaaja-koreografi-työpareja ei ole monta.”

Kauppinen kaipaa lisää voimavaroja ja moniammatillista näkökulmaa alan koulutukseen.

”Koko alueeseen pitäisi satsata. Eiväthän nämä musikaalit tule vähenemään yhtään mihinkään, epäilen. Ja toivonkin, että ei!”

Suomessa kannattaisi herätä kehittämään uutta ja omaa ulkomaisen tuonnin rinnalle.

”Jos alan koulutuksen tai ylipäätään näyttämötaiteeseen suunnattaisiin voimavaroja, koulutettaisiin näyttelijöitä, jotka osaavat moniammatillisuuden, musiikin kanssa pelaamisen, liikkumisen, näyttelemisen ja laulamisen. Kaikki nämä elementit, joita musiikkiteatteri vaatii, voisivat synnyttää uutta suomalaista musiikkiteatteria.”

Lue koko Eeva Kauppisen artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 2/2017.