Berliinin valtionbaletin johtajana työskentelevän koreografitaituri Nacho Duaton BACH. Forms of Silence and Emptiness on valmistunut tilaustyönä Weimarin baletille kaupungin ollessa Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 1999. Musiikista inspiraationsa ammentava Duato tiesi heti, että aiheena oli oltava Johann Sebastian Bach (1685 – 1750), joka työskenteli Weimarissa säveltäessään valtaosan merkittävästä urkumusiikistaan. Teos ja sen lavastus saivat Benois de la danse –palkinnon vuonna 2000.

BACH nähtiin toukokuun alussa Kansallisoopperassa kansallisbaletin esittämänä. Duaton nimi vetää yleensä katsomot täyteen, ja niin kävi nytkin. Kansallisbaletin tanssijat palkitsivat katsojat tulkitsemalla hienosti ja antaumuksella Duaton vaativaa ja vaihtelevan rikasta liikettä.

Mutta kokonaisuutta tuntuivat menneet 18 vuotta kuluttaneen. Kertova asetelma Bachin hahmoineen (Nicholas Ziegler kävelyroolissa) ja tanssijoiden roolittaminen tuntuivat ideana naiivilta ja turhaltakin. Duaton kyky ymmärtää musiikkia ja luoda sävelten, rytmin ja liikkeen abstraktia sinfoniaa ei olisi kaivanut vahvistukseksi kerronnallista kuvitusta.

BACHin tarina on ohut: säveltäjä kipuilee ja riemuitsee välillä kovin tottelemattoman musiikin kanssa. Menestystä tulee, perhe kasvaa, mutta kuolema kulkee koko ajan vierellä ja vie lopulta voiton. Näinhän se on ihmisen elämässä. Kuoleman roolissa tanssinut Desislava Stoeva ansaitsi kyllä aplodinsa; hän onnistui läsnäolollaan ja taidollaan synnyttämään tarinaan tunnetta ja jännitettä.

Liikemateriaalissa oli paljon vahvoja muistumia Mats Ekin persoonallisesta, huumoriin ja röyhkeään traditionrikkomiseen perustuvista, hyvin ilmeikkäistä tanssiteatterillisista koreografioista. Duato mainitseekin Ekin yhtenä vaikutteiden antajana omalle liikekielelleen. Aiemmin näkemissäni koreografioissa Ekin vaikutus on kuitenkin ollut huomattavasti vähäisempää.

Hienosti Duato lainansa silti käytti ja yhdisti ne omaan käsialaansa.

Sekä mies- että naistanssijoiden vaatteissa näkyi välillä viittauksia epookkiin, uskontoon ja yläluokan sosieteeraamiseen. Hienoimpia hetkiä Duato loi, kun mustiin trikoisiin puettu tanssijaparvi leikki nuotteina, soittimina ja sävelinä lavastuksen nuottiviivastolla sekä tulkitsi Bachin henkevän musiikin laajempia kaaria. Kohtaus säveltäjän ja selloa esittävän naistanssijan (Linda Haakana) välillä vaikutti suorastaan aggressiiviselta.

Minna Tawast

Oopperan baletti: BACH. Forms of Silence and Emptiness. Koreografia Nacho Duato. Musiikki J.S. Bach. Lavastus Jaffar Chalabi. Puvut Nacho Duato, Ismael Aznar, Valot Brad Fields. Rooleissa mm. Nicholas Ziegler, Linda Haakana, Desislava Stoeva, Thibault Monnier, Gabriel Davidsson, Tiina Myllymäki, Eemu Äikiö, Hanako Matsune. Esitys 7.5.2016