Venäjän johtava teatterintuntija Marina Davidova etsii sananvapauden rajoja kiristyneessä poliittisessa tilanteessa. Hän ottaa työssään riskejä julkaisemalla artikkeleita muun muassa Ukrainasta ja homokulttuurista.

Andrei Moguchin Circo Ambulante nähtiin Helsingin Juhlaviikoilla 2012.

Marina Davidova (s.1966) on venäläisen nykyteatterin kiistaton asiantuntija. Hän on Venäjän tärkeimmän teatterialan julkaisun, Teatr-lehden, päätoimittaja, kansain-välisesti tunnettu ja tunnustettu
teatterikriitikko sekä Moskovan Uuden eurooppalaisen teatterin – Net-festivaalin perustaja ja taiteellinen johtaja. Tänä vuonna Davidova valittiin lisäksi Wienin juhlaviikkojen taiteelliseen johtoon.

Ensisijaisesti olen ihminen, joka kirjoittaa teatterista. Se on minulle tärkeintä, yritys hahmottaa ilmiötä, joka muuttuu koko ajan silmiemme edessä. Mitä nykyteatteri on? Mihin se virtaa? Missä alkaa jokin muu? Mikä on teatterin paikka yhteiskunnassa? Missä määrin se voi elää nykyisissä olosuhteissa? Kirjoitan nykyteatterista tutkijan uteliaisuudella.”

Marina Davidova on väitellyt Moskovan yliopistossa 1600-luvun myöhäisrenessanssin teatterista. Hänen oli tarkoitus jatkaa akateemista tutkimustyötä, mutta toisin kävi.

Neuvostoliiton hajottua, 1990-luvun sekavina vuosina, akateeminen tutkimustyö Venäjällä suoraan sanottuna kuoli. Rahoitus loppui kokonaan.”

Kun yliopistoissa ei voinut toimia, äly alkoi liikkua muualle. Tutkijat emigroituivat lehtien toimituksiin, myös Davidova.

Missään muualla Euroopassa ei varmaankaan ole tapahtunut vastaavaa massiivista invaasiota, jossa tutkijat ottavat kulttuurijournalismin käsiinsä. Kun katsoin toimituksessa ympärilleni, kaikki, aivan kaikki, olivat oman alansa tohtoreita, tutkimuksia ja kirjoja julkaisseita ammattitutkijoita. Vaikka kirjoitimme artikkeleita ja kritiikkejä päivälehtiä varten, juttujen taso oli, totta kai, erikoisen korkea.”

Korkeatasoisen kulttuurijournalismin perinne jatkuu Teatr-lehdessä, jota Davidova on päätoimittanut neljän vuoden ajan. Sen aikana julkaisu on uudistunut kokonaan ja muuttunut venäläisen nykyteatterin tärkeimmäksi tiedotuskanavaksi. Neljästi vuodessa ilmestyvä, melkein 200-sivuinen lehti julkaisee laajoja analyyseja ja artikkeleita siitä, mitä venäläisellä ja kansainvälisellä teatterikentällä tapahtuu.

Jokainen numero keskittyy yhteen teemaan. Niiden valinnassa Davidova on ottanut suuria riskejä. Teatr-lehti käsittelee aiheita, jotka ovat muuten venäläisessä mediassa vaiettuja. Venäläiselle homokulttuurille omistetun numeron pääkirjoituksessa Davidova kirjoittaa:

On turha tapella idioottien kanssa. Vielä turhempaa on tapella aggressiivisten idioottien kanssa. Irtisanoudumme epämiellyttävästä homofobisesta kontekstista ja yritämme kaikin voimin unohtaa sen. Tarkastelemme homo- ja transkulttuurin ilmiöitä taiteessa kuten kaikissa sivistyneissä maissa tehdään.”

Viimeisin Teatr-lehti keskittyy ehkä tämän hetken kaikkein kriittisimpään aiheeseen – Ukrainaan.

Lue Elli Salon Moskovassa tekemä haastattelu kokonaisuudessaan Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 7/2014.