Suomen UNIMA, nukketeatterialan etujärjestö viettää 30-vuotisjuhliaan kautta valtakunnan. Juhlavuoden  2014 tarkoituksena on ollut nostaa näkyville koko suomalaisen nukketeatterin skaala perinteisestä nykynukketeatteriin, soveltavasta nukketeatterista alan ammattikoulutukseen ja yliopistotasoiseen tutkimukseen.

Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Taiteen keskustoimikunnan helmikuussa tekemät avustuspäätökset vaarantavat sekä juhlavuoden että alan ainoan etujärjestön toiminnan.

Juhlavuosi mittavine tapahtumineen ei saanut valtiolta penniäkään ja 200-jäsenisen etujärjestön toiminnalle myönnettiin vaivaiset 9000 euroa. Näillä eväillä ei pystytä takaamaan edes järjestön ainoan palkatun työntekijän työsuhteen jatkamista huhtikuusta lähtien. Nukketeatterialalla ei ole omaa tiedotuskeskusta lukuisine työntekijöineen, joita kipeästi tarvittaisiin sekä edunvalvontaan, tiedotukseen että kaikkeen muuhun toimintaan. Meillä ei ole kohta mitään.

Valtion taidehallinnossa ei olla ajan tasalla eikä nähdä faktoja, joista kerroimme sekä sanoin että kuvin TaiKen 11.12.2013 järjestämässä Nukketeatteripäivässä. Juuri nyt suomalainen nukketeatteri on uudistuva ja monitaiteellinen skene, jolla eletään hyvin dynaamista vaihetta. Se ei ole mikään marginaalinen taidelaji: alalla on varovaisestikin arvioiden lähes 250 000 katsojaa ja 3000 näytöstä vuodessa. Alalla työskentelee noin 130 – 140 ammattilaista kolmessa valtionosuutta nauttivassa nukketeatterissa, kymmenissä vapaan kentän ammattiryhmissä ja sooloteattereissa, vaihtuvissa poikkitaiteellisissa ryhmittymissä sekä lukuisina freelancereina. Harrastajanukketeattereitakin on kymmeniä kautta valtakunnan. Soveltavaa, terapeuttista ja yhteisöllistä nukketeatteria tehdään yhä enemmän mm. hoitolaitoksissa. Nukketeatteri yltää kaikkialle ja menee kaikkien luo.

Kaiken tämän hyväksi toimii Suomen Unima, jolta viedään tuhkatkin pesästä avustuspäätöksillä, juuri kun ala on tekemässä suurta harppausta. Olemme erittäin hämmentyneitä ja huolissamme valtion kulttuuripolitiikasta, jonka nitistämistoimet kohdistuvat kaikkein haavoittuvimpiin taidealoihin. Nukketeatteriala on taistellut olemassaolostaan ja resursseistaan jo vuosikymmeniä, erityisesti 2000-luvulla, jolloin se on saavuttanut aivan uusia yleisöryhmiä ja kymmenet uudet ammattitoimijat ovat ilmaantuneet kentälle tekemään täysivaltaista taidetta muiden esittävien taiteiden joukossa.  Miksi Opetus- ja kulttuuriministeriö diskriminoi nukketeatterialaa, jolla on käytössään kaikkein vähimmät resurssit?

Marjut (Maiju) Tawast

Suomen UNIMAn puheenjohtaja