Professori Reija Hirvikoski matkustaa Walesiin ja laittaa kolmen päivän aikana järjestykseen maailman esittävän taiteen visuaalisuuden valitessaan World Stage Design 2013 -näyttelyn osanottajia.

Istun keväisenä perjantaina lentokentällä, ja syön lohikeittoa. Nautin siitä, että British Airways Lontooseen lähtee vasta iltapäivällä. Luen Katherine Pancolin kirjaa Kilpikonnien hidas valssi. Leikin hetken huoletonta turistia.

Hartioitani painaa kahden päivän istuminen tietokoneen ääressä ja World Stage Design 2013 -näyttelygalleriaan lähetettyjen noin 700 eri produktion kuvamateriaalin edestakainen selaaminen netissä. Olen edellisinä päivinä tehnyt valtavasti kuvallisia valintoja, merkannut excel-taulukoihin plussia ja N-kirjaimia – kirjaimellisesti tuhonnut ihmisten haaveita.

Olen matkalla Cardiffiin kuratoimaan syyskuussa Englannissa järjestettävää valtavaa teatteritaiteen tapahtumaa ja siihen liittyvää visuaalista näyttelyä. Ilmeisesti olen joutunut tähän ansaan suurisuisuuteni takia. Paras keino vaientaa viholliset on liittyä niihin.

Olen kritisoinut äänekkäästi kansainvälisessä teatteritaiteen visuaalisten kollegoiden joukossa kahta edellistä, Torontossa ja Soulissa järjestettyä, WSD-näyttelyä ja niiden järjestelyjä. Tapahtuman taiteellinen vastaava Sean Crowley on paitsi walesilainen kollegani myös ovela mies. Kuraattoripaneelin vetäjänä minun on oltava tapahtuman puolella ja kannettava vastuu omista valinnoistani.

Virallisesti olen hankkeessa mukana kansainvälisen OISTATin (Organisation Internationale des Scénographes, Techniciens et Architectes de Théâtre) Performance Design -komission puheenjohtajana (2009–2015) sekä Prahan Quadriennaalin eli PQ11:n Suomen näyttelyosaston kuraattorina. Tuleva WSD2013 tapahtuu OISTATin sateenvarjon alla, Cardiffin Royal Welsh College of Music and Draman uusissa tiloissa.

Miten tästä myllystä jäi käteen?

Lue Reija Hirvikosken artikkeli Teatteri&Tanssista 5/2013.

Suomesta näyttelyssä ovat mukana:

– Pukusuunnittelijat Pirjo Valinen, Marja Uusitalo, Anna Sinkkonen ja Pirjo Liiri-Majava, lavastaja Antti Mattila sekä äänisuunnittelija Janne Auvinen.

– Työryhmä Pirjo Yli-Maunula, Jukka Huitila, Aake Otsala ja Pirjo Valinen Design as Performance -osiossa tanssi- ja äänipukuteoksella Susurro.

Leevi Lehtisen, Milla Virtasen ja Anssi Laihon animaatio- ja tanssiteos It’s All Over Now, Baby Blue.

Otso Huopaniemen Google Translator -kieliteos LOVE.ABZ

Ohessa myös Reija Hirvikosken kuusi valintaa tarjonnan mieleenpainuvimmista töistä.


A Night In The Inn/Lavastussuunnittelu Liu Xinglin/ Chinese Pingju Opera Grand Theatre, Beijing 2010/ kuvaaja Liu Xinglin

Tilallinen ajattelu, joka pohjautuu vanhoihin kiinalaisiin kalligrafioihin sekä vanhaan kiinalaisen oopperan traditioon, on huikean moderni, ilmava ja esteettisesti poeettinen. Toiminnan ja tyhjän tilan käyttö perustuu maalaustaiteen visuaalisuuteen.


Water Stains on the Wall/ Interactive & New Media Wang Yei-Sheng/ Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan 2010/ Kuvaaja Liu Chen-Hsiang

Projisointi ja koreografia yhdistyvät kuvalliseksi kirjoitukseksi. Liike tuottaa visuaalista estetiikkaa, joka on täydellisesti sidoksissa liikkeen kieleen. Tekniikan ja ruumiillisuuden aistillinen kokonaisuus, jota esiintyjä hallinnoi.


Richard III/ Lavastus- ja pukusuunnittelu Tom Piper/ Old Vic & BAM 2012/UK kuvaaja Tom Piper

Klassikkonäytelmä modernisoitu koko suuren teatterin koneistoa käyttäen aistikkaasti, vahvasti ja erittäin mielenkiintoisesti. Perinteisen teatterin tyylikeinoin tässä ajassa. Herättää kuvana visuaalisesti tunteen näytelmästä, jonka haluaisin nähdä.


NTW@war:The Persians/ Lavastussuunnittelu Simon Banham/Mike Brookes, 
Pukusuunnittelu Simon Banham
/ National Theatre Wales 2010/FIBUA Skills House, military training range/ Photo Simon Banham

Esityspaikan valinta, näytelmän sisältö ja koko esityksen konsepti on nerokas. Visuaalisella ajattelulla ja rohkealla ideoinnilla voi ratkaista koko esityksen välittämän viestin – kun sen osaa. Rohkeaa ohjelmistoajattelua Walesin kansallisnäyttämöltä.


Utopia 2012/ Lavastus- ja pukusuunnittelu Ulla Kassius/ Backa Teater, Gothenburg 2012/ Kuva teatterin arkisto

Göteborgin kaupunginteatterin päänäyttämön tuotanto, joka käsittelee yhteisöllisyyttä, nuorison syrjäytymistä, huumeita ja elämästä selviytymistä. Näytelmän viimeisen kohtauksen alkutilanne. Huikeaa tilan ja sisällöllisen ajattelun rohkeutta – myös paikallinen nuoriso esityksessä mukana.


Nathanael’s Dream/ Produktio- ja pukusuunnittelu Antonella Petraccaro
/ London College of Fashion 2012/ London College of Fashion MA 2013 -näyttely/ kuvaaja Antonella Petraccaro

Mielenkiintoinen opiskelijatyö. Pukusuunnittelu esityksellisenä ajatteluna. Puvulla on esityksen kannalta isompi sisällöllinen ja samalla myös tilallinen merkitys. Puku herää esityksessä eloon – muuttuu yhdeksi esiintyjäksi.