Bojan Baricin mielestä jokaisen sukupolven on vastattava vapautensa haasteeseen. Belgradilaissyntyinen muusikko ja nukketaiteilija näkee hienoimmat marionetit alansa stradivariuksina. Hän on asunut ja työskennellyt Suomessa jo yli 30 vuotta.
”Taiteessa kello voi olla 111 ja iso miinus vielä eteen”, nauraa surrealismista ja Salvador Dalista kiinnostunut Bojan Baric.

”Kas siinä pointti! Se tekee unesta elämää ja elämästä unta. Siinä on se vapaus. Siinä on se toinen aika.”

Nukketeatteri on Baricille musiikkia, muotoa ja liikettä, ja se toimii duurissa ja mollissa, kuten elämäkin.

”Nukketeatteri taidemuotojen kohtaamispaikkana on enemmän kuin peili. Se heijastaa kuviteltuja ja kuvitteellisia maailmoja. Se puhuu metaforin ja tiheästi ladatuin semioottisin merkein.”

Kuvassa Bojan Baric
Kuva Pertti Nisonen

Parhaillaan Baric säveltää viimeisiä aarioita tekemäänsä oopperalibrettoon Isoveli rakastaa sinua ja viimeistelee sen orkestrointia. Hän on kirjoittanut käsikirjoituksen kahdelle kielelle. ”Orwellilainen ooppera” on tarkoitus esittää myös Belgradissa.

”Nuoruuden iso unelma”, sanoo Baric , kun kysyn miksi Orwell.

Hän on yhdistänyt libretossaan George Orwellin Eläinten vallankumouksen ja teoksen 1984.

Mukana oopperassa on tietysti baricilaiseen tyyliin nukkeja, naamioita ja kokonaisvaltaista ilmaisua.

”Orwellin tekstit ovat minulle myyttejä ja eepoksia, jotka sijaitsevat ajan ja tämän hetken ulkopuolella. Tässä lähellä. Meissä.”

Baricin mielestä jokaisen sukupolven tulisi löytää orwellinsa ja peilata sitä omaan aikaansa.

Missä on vapauteen heitetyn yksilön valinnan vapaus, kun hänestä on tullut osa yhä kasvavaa laumaa?

Lue Kristiina Hurmerinnan tekemä haastattelu Teatteri-lehdestä 6/2010.