Viirus-teatterin perustajat Mats Långbacka ja Johan Storgård toimivat nyt vientivetureina ja bisnesmiehinä.

Syyskuussa 2005 sai ensi-iltansa Svenska Teaternin tuottama musikaali Spin, joka suunniteltiin alusta alkaen vientituotteeksi. Se toimi lähtölaukauksena Svenska Teaternin vuonna 2008 perustamalle ja omistamalle Ace–Production-tuotantoyhtiölle, joka pyrkii edistämään suomalaisten esitysten, näyttämöproduktioiden ja tuotantokonseptien vientiä ulkomaille.

”Ace-Production perustettiin, koska tarvitsimme nopean ja tehokkaan tavan hoitaa vientiin liittyviä juridisia, sopimuksellisia ja toiminnallisia seikkoja. Suurin ero Suomessa toimiviin perinteisiin näytelmäagentuureihin verrattuna on se, että olemme puhtaasti liiketaloudellisin periaattein toimiva palveluorganisaatio: rahoitamme tuotantoja, investoimme kirjailijoihin ja etsimme aktiivisesti yhteistyökumppaneita niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Käytännössä se tarkoittaa, että olemme valmiit ottamaan riskejä ja kantamaan niiden tuoman vastuun. Jos ja kun toiminta on taloudellisesti kannattavaa, toiminnan tuottama tulos kanavoidaan yrityksen hallituksen päätösten mukaan”, kertoo Ace-Production Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja Johan Storgård.

”Tällä hetkellä toimintamme suuntautuu Pohjoismaihin, Eurooppaan, Venäjälle, Puolaan, Baltian maihin ja Ukrainaan. Olemme äskettäin tehneet sopimuksen Oulun kaupunginteatterin kanssa Keisarin valssi -musikaalista, ja tarkoituksena on löytää sille tuottajia Ruotsissa, Venäjällä ja Baltian maissa.”

Storgård korostaa, että Ace-Production Oy on toimintaperiaatteiltaan ja tavoitteissaan hyvin avoin.

”Olemme valmiit keskustelemaan erilaisista vaihtoehdoista ja tuotantomalleista kaikkien kanssa. Olennaista on se, että itse uskon konseptin vetovoimaan ja että tekijät ovat valmiita kehittämään produktioita yhteistyössä meidän ja tilaajaosapuolen kanssa. Se ei tarkoita sanelupolitiikkaa meidän taholtamme, vaan laadimme yhdessä suunnitelmat siitä, mihin esityksiä viedään ja miten ne tehdään ja toteutetaan. On tärkeää osata ottaa huomioon kulttuurien väliset erot. Pyrkimyksenä on synnyttää räätälintyönä tehty esitys vastaanottajatahon ja tekijöiden mieltymysten mukaan.”

Storgård vakuuttaa, että maksupolitiikassa yritys pyrkii oikeudenmukaisuuteen.

”Olemme luoneet järjestelmän, jossa perusrojaltien maksu nojautuu vastuun jakaantumiseen ja tehdyn työn määrään. Tämän tyyppinen uusi toimintapa on herättänyt Suomessa joissakin piireissä ihmetystä, mutta pelko on turhaa. Se, että haluamme olla aktiivinen osa tuotantoa, johtuu siitä, ettemme halua antaa kaikkea valtaa tekijöiltä ja itseltämme pois, vaan neuvotella mahdollisuuksia vaikuttaa teoksen kehitykseen ja siten tuotteen lopputulokseen.”

Storgårdin mielestä on tärkeätä, että alan suomalaiset yritykset välittävät ja puolustavat suomalaisia tekijöitä, jotta mahdolliset tulot virtaavat takaisin Suomeen.

”On otettava riski, jos haluaa onnistua maailmalla. Tie on jo avattu ja näkymät ovat jännittäviä.”

Riskejä on valmis ottamaan myös Mats Långbacka, toukokuussa 2007 perustetun Interprod Oy:n toimitusjohtaja. Hänen mukaansa Suomesta puuttuu agentuuritoiminta, joka on muualla maailmassa olennainen osa kulttuurituotantoa.

”Meillä tehdään valtavasti hyviä tuotantoja, mutta miksi tyytyisimme siihen, että ne jäävät vain suomalaisten ihasteltaviksi? Ne kannattaa viedä ulkomaille ja saada esityksiin investoidut rahat tuottamaan lisää. Kulttuurivientiä edistämällä se on mahdollista ja samalla suomalaisille voidaan luoda lisää työpaikkoja.”

Långbackan mukaan Interprod Oy palvelee ensisijaisesti suomalaisia taiteilijoita ja luovan työn tekijöitä.

”Emme keskity vain näytelmien tai esittävien taiteiden vientiin, vaan tavoitteenamme on luoda laaja ja monenlaisia vaihtoehtoja sisältävä tuotantokonseptien kirjo. Olemme avoin talo, kuka tahansa voi lähestyä meitä idean, esityksen tai kokonaiskonseptin kanssa. Takuuvarmaa hittireseptiä ei ole kulttuuriviennissäkään, vaan tärkein kriteeri vientituotteita valitessamme on nenä. Jos me uskomme ideaan, lähdemme mukaan.”

Tällä hetkellä esittävät taiteet työllistävät Interprod Oy:tä eniten, mutta yrityksen tarkoituksena on käynnistää tänä vuonna elokuviin ja tv-formaatteihin keskittynyt toiminta.

”Olennaista on se, että toimimme aktiivisina tuottajina nimenomaan liiketaloudellisin keinoin. Minulla on jo yksi elokuvatuotantoon keskittynyt yritys, jonka kanssa taistelen tukihelvetissä. Se riittää.”


Eija Mäkinen