Arviot

Kun isä kuoli ja muuttui tuoliksi

Oululaiset tanssijat Kaisa Rundelin ja Taina Ala-Ketola ystävystyivät 16-vuotiaina, kun Kaisa Rundelin ensimmäistä kertaa uskalsi kertoa kenellekään perheen ulkopuoliselle, että hänen isänsä on psyykkisesti sairas, eikä elämässä kaikki ole miltä näyttää.
Taina Ala-Ketolan isä oli edellisenä vuonna tehnyt itsemurhan. Nyt lähes kolmekymmentä vuotta myöhemmin tyttäret palaavat Tytär-nimisessä tanssiteoksessa aiheeseen, joka on yhdistänyt heitä nuoresta saakka. Koreografiksi [...]

Ei kommentteja

Kauheaan ihanuuteen uponneet

Jussi Sorjanen on sujahtanut luontevasti Viiruksen ensembleen teatterin taiteellisena johtajana. Sorjasen ensimmäinen oma ohjaus Viiruksessa on Dostojevskin Pelureihin pohjautuva Roulettenburg, ja lopputulos on totutun laadukasta ’viiruslaista’ kaikilta osa-alueiltaan.
Seura tekee kaltaisekseen, mutta maakuntateattereiden kautta Jätkäsaareen päätyneen Sorjasen soisi haastavan itsensä ja näyttelijät riekkumaan epämukavuusalueillaan. Roulettenburg hieman raottaa tinkimättömän rosoilun verhoa, mutta sulkee näkymän kuin croupier kasinon [...]

Ei kommentteja

Luontodokumentti sapiensien ihmeellisistä vaiheista

Luontodokumenteista tutun Jarmo Heikkisen pehmeä kertojaääni johdattaa katsojat seuraamaan kiehtovaa tarinaa savannilla, maatilalla ja lopulta nyky-yhteiskunnassa asuvasta lajista nimeltä homo sapiens. Tarina ihmisen ainutlaatuisesta kehityksestä apinasta maailman herraksi lienee yksi sapiensin suosikkikertomuksista. Kansallisteatterin suurella näyttämöllä tarina kerrotaan tällä kertaa vähän toisin. Siinä korostuu älyn ja mielikuvituksen rinnalla lajin ainutlaatuinen tuhovoima.
Wauhausin ja Kansallisteatterin suurprojekti perustuu Yuval [...]

Ei kommentteja

Kokeelliset produktiot elävöittävät teattereita - Asennot & Ruusuruoska

Anna-Mari Karvosen ohjaama Asennot tekee Q-teatterille saman, minkä Katariina Nummisen Rakkaus ja toisto teki teatteri Takomolle. Vaikka Q-teatterissa on viime vuosina nähty paljon hyviä esityksiä, tuntuu Asentojen jälkeen siltä kuin olisi päästänyt käsistään jotakin painavaa, jota ei edes tiennyt kannattelevansa.
Kestoltaan verraten lyhyt esitys risteilee jossain tanssin, esitystaiteen ja teatterin välissä. Määrittelemättömyys on juurrutettu syvälle esityksen [...]

Ei kommentteja