Mielipuolen päiväkirja ja Nenä, kaksi Nikolai Gogolin kirskuvan tarkkaa kuvaa maailmasta ja hulluudesta. Ne yhdistetään ja päivitetään Esa Leskisen ja Sami Keski-Vähälän kirjoittamassa Mielipuolen päiväkirjassa, joka on samalla Vesa Vierikon 35-vuotistaiteilijaesitys.

Kuvassa Vesa Vierikko. Kuva Mitro Härkönen.

Ohjaaja Leskinen on Päällystakin (2009) tapaan ottanut aika lailla vapauksia Gogolin suhteen, mikä on toki sallittua. Tämä esitys kertoo ennen kaikkea siitä, miten rikkaiden rahanhimo syrjäyttää työläiset kortistoon. Vesa Vierikon laskenta-assistentti Putkonen edustaa yhtä maailmanpyörästä putoavaa, joka tosin yrittää järkensä kustannuksella pysytellä mukana.

Mutta: Leskisen ja Keski-Vähälän tarkasti vaikkakin kovin arvattavasti tyypittelemää nykymaailmaa katsellessa mietityttää, miksi Gogolin kertomus vähittäisestä järjen menettämisestä oikeastaan on nimetty pohjaksi tälle syrjäytymistarinalle.

Putkonen on nimittäin alusta asti ihan ulalla. Kontrasti yhä kovemmilla kierroksilla käyvän uutisvirran ja tasaisen sekavan Putkosen välillä ei kasva. Mies kulkee kuin unessa, ja ne hetket, jolloin hän havahtuu eloon – loistava slapstick post it -lapuilla! – unohtuvat varsin tasatahtiseksi ohjatun Vierikon taas raahustaessa taas kohta eteenpäin.

Entä Nenä? Ymmärrän kyllä Leskisen halun tarttua Nenään. Mutta koska Putkonen on jo valmiiksi sekaisin, myöhemmät kuvitelmat Nenän (tässä tapauksessa Putkosen Tukan) seikkailuista eivät tuo lisää kierroksia, ainoastaan lisää kohtauksia tarinaan.

Muodollisesti esitys on taattua Ryhmäteatterin laatua ja lukuisia sivurooleja ahertava näyttelijäryhmä on iskussa, erityisesti Taisto Oksanen nyhverönä Mönkkösenä.

Vesa Vierikolle olisin kuitenkin suonut hohdokkaamman juhlaroolin.

Jaana Semeri

Ryhmäteatteri: Mielipuolen päiväkirja. Dramatisointi Gogolin pohjalta Esa Leskinen ja Sami Keski-Vähälä. Ohjaus Esa Leskinen. Lavastus ja puvut Janne Siltavuori. Videot Mika Haaranen. Rooleissa Vesa Vierikko, Robin Svarström, Minna Suuronen, Taisto Oksanen. Ensi-ilta 12.2.2015.