Juha Jokelan Patriarkka on nimensä veroinen järkäle. 140-vuotiaan Kansallisteatterin kantaesitys pompauttaa Jokelan niin dramaatikkona kuin ohjaajana oman sukupolvensa patriarkan saappaisiin.
Arviot
Yksi esiintyjistä pomppii kioskin katolla trampoliinilla, toinen seisoo sen kulmalla käsillään, kaksi räppää kaupungin viettelyksistä, vanhempi herra pilkkoo porkkanoita, bändi…
Satu Tuomiston uusi tanssiteos Vimmaa pyrkii kohti ääritiloja, tunteita ja sykettä. Hurmos, ekstaasi ja nautinto ovat tavoitteena kipurajoille asti. Tämä…
Lue kaikki arviot Teatteri&Tanssi-lehdestä 5/2012.
Miehisyys on perikadossa. Näin voisi päätellä, mikäli ottaa vakavasti saksalaisen ja hollantilaisen vierailuesityksen Tampereen Teatterikesässä. Schaubühne Berlinin ja Toneelgroep Amsterdamin…
Sanat kasvavat hänestä kuin oksat hongasta. Osa niistä lepattaa hentoina tuulenvirissä, toiset työntyvät jämäköinä kuin jättiläisen hauis. Kajaanin Runoviikon taiteellinen…
Täydenkuun Tanssien tiedotustilaisuudessa tanssija-koreografi-pedagogi Marjo Kuusela näyttää suhtautuvan epäillen Kenen kädet –produktion onnistumiseen. Eikä hän halua tulla jatkuvasti tituleeratuksi akateemikoksikaan,…
Rumpu pärisee. Riisutulla näyttämöllä pehmeästi liikkuvat esiintyjät on puettu maanläheisiin väreihin. Ilman groteskin barbiemaista irtopäätä vaikutelma voisi olla jopa harmoninen.
Silviu Purcarete (s. 1950) ohjaa klassikoita, nyt on vuorossa Gulliverin matkat.
”Minulle on sanottu, että istu renkaassa ja näytä hyvältä, aivan sama mitä teet”, totesi Ilona Jäntti Teatteri-lehden haastattelussa. Laban Centressä…