Artikkelit

Artikkelit 4/2012

Kaikki artikkelit Teatteri&Tanssi-lehdessä 4/2012.

Ei kommentteja

Ohjaajan paikat

Ohjaajan työnkuva on pitkään ollut murroksessa yhä itsenäisemmän näyttelijäihanteen myötä. Teatterin tekeminen on silti harvoin demokraattista. Kenen ääni esityksissä nyt kuuluu?

Ei kommentteja

Kriitikko on kulttuuriteollisuuden osa

Donald Hutera, 55, on Lontoossa asuva amerikkalainen taidekriitikko, joka rakastaa suomalaista tanssitaidetta. Hänet tunnetaan hyvin myös kaikissa eurooppalaisissa tanssikeskuksissa.

Ei kommentteja

Komeassa laskusuunnassa

Ene-Liis Semper on ohjaaja ja kuvataiteilija, jonka mielestä taiteen raja-aidat ovat naurettavia. Virolaisen Teatteri NO99:n toinen perustaja tekee esityksiä, joissa perinteet eivät paina. Ryhmä vierailee Tampereen Teatterikesässä.

Ei kommentteja

Kolme musiikkiteatteriteosta: Kansaa äänessä!

Mitä yhteistä on kevään kolmella historiaan sijoittuvalla musiikillisella näyttämöteoksella? Kristina från Duvemåla, Kilpakosijat ja Puhdistus todistavat vastakkaisin tyylein, miten kerrostamisen ja etäännyttämisen voima toimii musiikkiteatterissa.

Ei kommentteja

Lihan ristiretkellä

Koreografi ja tanssija Emio Greco puhuu lihasta. Hän pitää sitä sekä fyysisen että sielullisen ilmaisijana ja kotina. Se kantaa itsessään evoluutiota. Nämä ajatukset näkyvät myös Grecon tanssissa ja teoksissa. Hän etsii keholle uutta dramaturgiaa.

Ei kommentteja

Kohti uusia aavistuksia

Teatterikorkeakoulun musiikin lehtori Jussi Tuurna ryhtyy vapaaksi taiteilijaksi. Hän pohtii musiikkiteatterin mahdollisuuksia, idealismia ja kasvihuonetta.

Ei kommentteja

Kuinka syntyy hyvä festari?

Kesä tuo tullessaan esittävän taiteen festivaalit. Niiden ohjelmistot suodattuvat taiteellisten johtajien maun ja pyrkimysten läpi. Mitä he haluavat kertoa tästä ajasta? Kysyimme viisi kysymystä viideltä festaripomolta.

Ei kommentteja

Näyttelijä ja yleisö

Näyttelijä Jussi Lehtonen tekee tutkimusmatkaa esiintyjän ja yleisön suhteeseen. Hän on perehtynyt keskeisten teatteriteoreetikoiden näkemykseen aiheesta ja päätyy omaan synteesiinsä ja tulkintaansa.

Ei kommentteja