Tanssija, koreografi Jouni Järvenpää (s. 1977) aloitti elokuun alusta kajaanilaisen Routa Companyn taiteellisena johtajana. Järvenpää siirtyi Kajaaniin Turusta, missä hän…
T&T+S 6-7/2020
Haluan uskoa, että jokainen teatterikriitikko nauttii työstään eniten silloin, kun saa kirjoittaa teoksesta, josta itse on erityisen vaikuttunut. Aina kun…
Eino Leino kirjoitti 1909 murskakritiikin Algot Untolan esikoisteoksesta Harhama. Muutkin aikalaiset väittelivät Irmari Rantamalan nimiin kirjoitetun megalomaanisen teoksen kompositsionista kiivaasti.…
Outoa, ettei Märta Tikkasen klassikkoromaanista Miestä ei voi raiskata ole tehty aiemmin teatterisovitusta. Sovituksia toki on, esimerkiksi vuonna 2016 teatterikorkeakoululaiset…
Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -esitystä koskeva roolitusmyrsky on nostattanut esiin monia teatteriin ja esittäviin taiteisiin liittyviä kysymyksiä, paljastanut murroskohtia tässä ajassa…
Det är stillsam måndag eftermiddag när vi slår oss ner i lobbyn på Wasa teater. Borta är premiärkvällens nerv och…
Oulun seudulla on viime vuosina saanut astua sisään useampaankin tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunulan visioon. Immersiiviset ja paikkasidonnaiset esitykset ovat nostaneet esiin…
Tanssija Minna Tervamäki ja koreografi Hanna Brotherus tapaavat, heti kättelyssä käydään läpi kummankin krempat. Minnan olkapää reistailee ja Hannalla murtunut…
Kansallisteatterin Kaikki äidistäni -esitys on niin latautunut sen miehityksestä nousseen kohun vuoksi, että esityksen katsominen “itsenäisenä taiteena” ei aluksi ihan…
Mustaa, keltaista ja verenpunaista. Jälkikuva Tampereen Työväen Teatterin suurtuotannosta, Hamlet-rockmusikaalista on dramaattinen. Kimmo Viskarin visuaalinen suunnittelu – muhkea, ulkoa musta…