Miten subjektiutta tuottava voima ilmenee Pauliina Feodoroffin ja työryhmän Matriarkaatissa tai Veli Lehtovaaran Katkelma 468 -esityksessä? Vai ilmeneekö se?Tutkija Marja…
T&T+S 1/2023
Miina Turunen tähdentää, että olennaista on, että hän on harjoituksissa ja kuvauksissa paikalla vain lapsia varten, ei muita. Hän on…
”Mennyt vuosi on ollut unelmien työvuosi. Töitä voi olla vaikka kuinka paljon, jos ne ovat mielekkäitä. Sellaiset eivät rasita. Rasittavuus…
Näyttelijäliiton yhdenvertaisuusryhmä toteutti keväällä 2022 kaikille näyttelijöille suunnatun kyselyn, jonka tarkoituksena oli kartoittaa etnisen ja kulttuurisen monimuotoisuuden toteutumista ammattikentällä. Suurin…
Teatteriohjaaja Hannele Martikainen kuuli parikymmentä vuotta sitten Suomen ulkopuolella tehdyistä vankilateatterituotannoista. Kun vankilanjohtaja Kaisa Tammi otti Martikaiseen yhteyttä, tämä innostui…
Side Step –festivaalilla koettiin tänä vuonna maistuva ja suomalaisittain harvinainen monikulttuurinen sekahedelmäsoppa. Singaporesta kotoisin oleva ja Berliinissä työskentelevä koreografi ja…
Marie Kajavan kirjoittaman monologinäytelmän Merkintöjä (työnimi) keskiössä on ajatus kierrättämisestä. Näytelmä koostuu Kajavan aiempien kirjoitustöiden myötä kertyneestä ”ylijääneestä” materiaalista. Lähtökohdaksi…
Vallilan Kansallisteatterin Sultanaatti ammentaa historiasta. Osmanien valtakuntaa 1500-luvulla hallinneet Sulttaani Suleiman I Suuri ja hänen vaimonsa Roxelana olivat monella tapaa…
On hienoa, että uskalletaan ajatella isosti. Käsittämättömän pieneen tilaan, rautatiekiskojen päälle ja keskelle Tampereen kaupunkia nousi Nokia Arena vuonna 2021.…
Näyttelijäliiton hallitus asetti 18.1. Ylen kuunnelmat ja muut draamalliset audiotuotannot hakusaartoon. Näyttelijäliiton jäsenet eivät saa tehdä uusia sopimuksia Ylen omiin…