Taava Hakala ponnahti valtakunnalliseen tietoisuuteen, kun hänen Rovaniemen Teatteriin ohjaamansa Leiri maailman laidalla palkittiin vuoden parhaana esityksenä.
Artikkelit
Miten rakentui Kristian Smedsin Mr. Vertigo Kansallisteatterissa? Entä kuinka eteni Mikko Roihan ohjaaman Vincent Riverin harjoitusprosessi Berliinissä? Teatteri-lehden artikkeleissa tutustutaan…
Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön tutkimushankkeet, Mikko Bredenbergin Sisäisen näyttämön menetelmä- ja Esa Kirkkopellon johtama Näyttelijäntyö ja nykyaika -projekti, käsittelevät esiintyjyyyttä tekijyytenä. Vaikka…
Lavastaja Janne Siltavuorelle nukketeatterin tekeminen on taiteellinen henkireikä. Skenografille lajin visuaalisuus paljastaa monia totuuksia, joita vahvasti puheeseen perustuvassa draamateatterissa monesti…
Hämeenlinnassa on toista sataa vuotta toivottu uutta teatteritaloa. Toiveet toteutuivat kuluvana syksynä. Verkatehdas ympäristöineen on onnistuneimpia uusia julkisia kulttuurirakennushankkeita olemassa…
Kaikki artikkelit Teatteri-lehdessä 7/2010.
Krista Kosonen pitää itseään epäsuomalaisena: hänellä on kiivas temperamentti, ja näyttelijän ammatillinen itsetunto vain vahvistuu, kun sitä koetellaan. Hän innostuu…
Mikä on pietarilaisen nykykulttuurin Zeitgeist, ajan henki? Onko kaupungissa yhä virallista taidetta vai puhaltavatko siellä neuvostojärjestelmän jälkeiset uudet tuulet? Nojaako…
”Monille venäläisohjaajille on iso ongelma, kun näytelmäkirjailija on elossa”, sanoo dramaatikko Juri Klavdiev.
Kun taksikuski kurvaa yhä kauemmas kaupungin teollisuusalueen reunamille, epäusko iskee niin kyyditsijälle kuin kyytiläisellekin: ei täällä mitään teatteria ole. Mutta,…