Ensi keväänä Espoo kaupunginteatterissa saa ensi-iltansa uudenlainen teoskokonaisuus. Teatterin ja laajennettuun todellisuuteen erikoistuneen Avatar’s Journey -tuotantoyhtiön kanssa yhteistyössä syntyvä Rakkaussimulaatio EVE tapahtuu miltei täysin virtuaalimaailmassa.

Rakkaussimulaatio EVE on monimuototeos. Se koostuu kolmesta eri osasta, joista ensimmäinen on kuunnelma. Toinen osa tapahtuu kaupunginteatterissa mutta virtuaalitodellisuudessa. Vaikka kohtaukset koetaan fyysisesti yksin, virtuaalimaailman avatar-hahmon kautta ollaan yhteydessä toisiin kokijoihin. Kokonaisuuden kolmas ja viimeinen pala liittyy immersiivisen teatterin menetelmiin mutta pysyy vielä salaisuutena.

Teoksen uuden teknologian täyttämää maailma avaa Team EVEn taiteellinen johtaja Eero Tiainen sekä Espoon Kaupunginteatterin käyttöpäällikkö Heikki Örn. Tiainen on myös teoksen toinen käsikirjoittaja yhdessä Pärttyli Rinteen kanssa.

Eero Tiaista kiinnostaa taiteilijana ja kokemussuunnittelijana taiteen totaalisuus ja immersio. Ne antavat enemmän valtaa katsojalle.

”Teoksessa on kyse rakkausalgoritmin etsimisestä scifistisissä raameissa. Tulevaisuusteemoista käsin ja tekniikan avulla lähestytään ikiaikaisia teemoja. Uutta on, että esitys osallistaa niin, että kokija tuodaan osaksi esteettistä järjestelmää. Sen kautta voidaan syventää osallistujan kokemusta”, Eero Tiainen kertoo etäyhteyden avulla Brasiliasta.

Tiainen on siellä esittelemässä Vedenhenget-teosta, joka on tulevan Rakkaussimulaatio EVEn osa. Vedenhenget on koettavissa myös Espoon modernin taiteen museossa 15. tammikuuta asti.

Alun perin Rakkaussimulaatio EVEn projekti on lähtenyt liikkeelle rakkauden menetyksestä.

”Rakkauden menettäminen herätti eksistentiaalisen pohdinnan siitä, mitä rakkaus oikeastaan on. Tätä kautta aihe laajeni myös yleiseksi pohdinnaksi siitä, mitä me täällä maailmassa oikein teemme”, Tiainen paljastaa.

”Esityksen sisällä käsittelemme monenlaisia rakkauden muotoja. Parisuhderakkaus, vanhemman ja lapsen välinen rakkaus, rakkaus luontoon ja jumalaan. Tavoitteenamme on, että kaikki voisivat löytää esityksestä jotain omaa elämää koskettavaa.”

Todella uutta tekniikkaa

Espoon kaupunginteatterin käyttöpäällikkönä Heikki Örn vastaa työssään teatterin tuotantojen teknisestä puolesta. Kaupunginteatterin rooli näkyy erityisesti siinä, miten virtuaalimaailma saadaan tuotua teatterin kontekstiin.

Tiaisen luotsaama tuotantoyhtiö vastaa virtuaalitodellisuuteen tarvittavasta teknologiasta, esimerkiksi ohjelmointityökalusta ja sisällön tallentamisessa käytettävästä tekniikasta, virtuaalilaseista puhumattakaan. Espoon kaupunginteatterin puolelta tulee tilalliseen ja visuaalisuuteen liittyvä, perinteisempi teatterillinen tekniikka.

Rakkaussimulaatio EVE tapahtuu pääosin virtuaalitodellisuudessa”, Örn kertoo.

”Olemme käyttäneet paljon energiaa tarvittavan kaluston selvittämiseen. Teatterilta on mukana yleisöä opastava henkilökunta sekä valo- ja äänihenkilöstöä, jotka auttavat kaluston kanssa ja varmistavat, että kaikki toimii niin kuin pitääkin. VR-teknologian avustajat tulevat Avatar’s Jouneyn puolelta.”

Virtuaalimaailmaan sisältöä on tuottanut kymmenhenkinen näyttelijäjoukko. Valmiissa teoksessa on live-näyttelijöitä mutta myös ennakkoon tehtyjä kohtauksia, jotka tapahtuvat virtuaalimaailmassa.

”Olemme syksyllä kuvanneet ennalta sisältöä volumetrisesti, mikä tarkoittaa näyttelijöiden kolmiulotteista tallentamista kameroiden avulla. Tämä on todella uutta teknologiaa, jota ei ole Suomessa juuri aiemmin tehty. Tekniikka lähestyy luonteeltaan elokuvatuotantoa”, Tiainen valottaa.

Sisältöä virtuaaliseen todellisuuteen voi luoda monella eri tavalla. Teoksessa hyödynnetty työskentelytapa on mietitty tarkasti juuri Rakkaussimulaatio EVEn virtuaalimaailman tarpeita vastaavaksi.

Lue koko Eeli Vilhusen kirjoittama juttu lehden numerosta 6/2022.