Romanttinen rakkaus on riippuvuuden muoto muiden joukossa. Sen vaikutus perustuu hormonaalisiin reaktioihin ja se koukuttaa samalla tavalla kuin huumeet tai perunalastut.

Tämä on teatteriryhmä Blaue Fraun Crimes of Passion -nimisen uutuusteoksen premissi. Osallistavaa teosta esitettiin ruotsiksi ja englanniksi Helsingin Kasarmikatu 28:ssa sijaitsevassa tilassa. Osallistuin teoksen englanninkieliseen versioon.

Sonja Ahlforsin ja Joanna Wingrenin perustama Blaue Frau -performanssiryhmä tunnetaan normeja haastavista esityksistään. Romanttista rakkautta ja monogamiaa ryhmä on ruotinut myös esityksessään Harlequin, joka voitti Antonia-palkinnon Hangö Teaterträff -festivaaleilla vuonna 2019.

Noin kolme tuntia kestävässä Crimes of Passion -teoksessa katsoja osallistuu romanttisesta rakkaudesta eroon pyrkivän Companions-ryhmän kokoontumiseen. Tilaisuudessa kuullaan pari luentoa ja osallistutaan työpajoihin, joissa keskustellaan ja punotaan parin kanssa ystäväranneke.

Esitys alkaa jo ulko-ovelta, kun katsojia sisään noutava Christoffer Mellgren tarjoaa ohikulkijalle Companions-ryhmän lentolehtistä. Juuri tämän kaltaiset pienet detaljit hämärtävät tehokkaasti esityksen ja todellisuuden välistä rajaa.

Sisällä odotellaan, odotellaan ja odotellaan. Taustalla kulisseissa tapahtuu koko ajan jotain, mikä ei aivan välity katsojalle asti. On vaikea erottaa, mikä on aidosti esityksen alkuun liittyvää säätöä ja mikä esitystä itsessään.

Yleisö ohjataan saliin, jossa Wingren pitää luennon siitä, kuinka nykykulttuuri kaikkine rakkaus-realityineen ja rakkauslauluineen orjuuttaa ihmisiä romanttisen rakkauden nimissä. Vapaan yksilön elämä jäsentyy alkavien ja päättyvien parisuhteiden väliin. Rakastumisen lumo kuitenkin häviää ja ihminen alkaa kaivata uutta annosta.

Companionsin tarkoitus on vapauttaa jäsenensä tästä orjuudesta ja tarjota vastineeksi puhdasta, neutraalia ystävyyttä, johon ei liity rakkaussuhteiden aiheuttamaa henkistä taakkaa taikka velvoitteita.

Monogamian kyseenalaistaminen on esityksessä perusteltua, mutta samalla ryhmän tavassa olla ja puhua on jotain hyytävää ja outoa. Onko esitys romanttisen rakkauden puolella vai sitä vastaan? Ehkei kumpaakaan. Ehkä esitys onkin tutkielma kulttien synnystä.

Luento keskeytyy Companiosin perustajan (Johan Isaksson) saapuessa paikalle. Jälleen kerran tilanne on niin autenttinen, että tuntuu kuin esitykseen oikeasti otettaisiin esiintyjä myöhässä sisään.

Seuraavaksi Ahlfors vetää pienryhmälle keskustelua parisuhteiden aiheuttamista tunteista, mutta keskustelu hirttää kiinni vetäjän yksisilmäiseen rakkauskäsitykseen. Tilanteen tahmaisuus ärsyttää. Tekee mieli kysyä, eikö esityksessä tajuta, että parisuhteissa on kyse miljoonasta muustakin asiasta.

Vähitellen alkaa kuitenkin valjeta, että katsojien osallistaminen ja keskustelut ovat pelkkää pintaa, eikä niissä ole välttämättä tarkoituskaan edetä mihinkään. Tärkeää on se, mitä tapahtuu taustalla.

Esiintyjien väliset suhteet ovat täynnä latausta. Ahlforsin kömpelösti säntäilevällä hahmolla on valtavat suorituspaineet. Hän pokkuroi ryhmän perustajan edessä. Stefan Åkesson on kiihkoilijan perikuva. Esitys muistuttaa new age -henkisen herätysliikkeen kokousta. Kyse on kultista, jonka tarjoaman vapauden takana piilee tiukka valtahierarkia.

Esityksen lopussa osallistujat vihitään Companionsin jäseniksi. Viereisessä huoneessa Ahlfors on vastassa rahakirstun kanssa. Esitykseen osallistuminen on ollut maksutonta, mutta jokaiselta toivotaan maksua omantunnon mukaan. Tilanne muuttuu vaivaannuttavaksi. Osallistujilta kysytään, millä muulla tavoin he voisivat kontribuoida ryhmän toimintaa.

Kerron olevani toimittaja ja minua pyydetään kirjoittamaan ryhmästä jotain positiivista.

Ei vieläkään ulkona. Eteisessä Ahlfors raportoi Mellgrenille, miten olen luvannut toimia ryhmän hyväksi. Vaikka kyse on esityksestä, alkaa tilanne aidosti tuntua kuumottavalta. Meitä kehotetaan ottamaan mukaan lentolehtisiä ja jakamaan niitä tutuille.

Kun lopulta pääsen ulos, tekee mieleni ottaa varoiksi pari juoksuaskelta.

Matti Tuomela

Blaue Frau: Crimes of Passion. Työryhmä: Sonja Ahlfors, Paola Fernanda Guzmán Figueroa, Alexander Holmlund, Iida Hägglund, Johan Isaksson, Christoffer Mellgren, Alina Pajula, Aino Simola, Joanna Wingren, Stefan Åkesson, Nina Vuori. Ensi-ilta Kasarmikatu 28:ssa 8.4.2022.