Uskonto ja seksi, valta ja väkivalta. Niistä on Jussi Kyläaskun Runar ja Kyllikki –näytelmä tehty. Ja murhasta tietysti. Tuo ankeiden uomiensa jäytämän pienen yhteisön kauhea rikos, Kyllikki Saaren murha.

Jussi Kylätaskun Runar ja Kyllikki oli vuonna 1974 raju teksti. Se jysähti Kekkoslandiaan Jouko Turkan ohjaamana niin kovaa Kotkassa, että Joensuussa sen esittäminen kiellettiin ja Turun ohjelmistoon sitä ei edes tohdittu ottaa. Mutta vuosien varrella siitä sukeutui erilaisten näyttämöiden vakiokamaa. Jokin siinä puhutteli.

Keväällä 2022 nähdään KOM-teatterissa Lauri Maijalan Runar ja Kyllikki. Miten hän päivittäisi tekstin viestin yhden sukupuolen vallasta toisiin ja uskonnon vallasta yhteisöön?

Maijala päättää korostaa tarinan ydintä, sukupuoleen sidotun vallan väärinkäyttöä ja kääntää sukupuoliroolit päälaelleen: KOMin versiossa miehet näyttelevät naisia ja naiset miehiä. Aluksi ratkaisu tuntuu toimivan, onhan lavalla joukko taidokkaita näyttelijöitä. Varsinkin äijinä ärhentelevät naiset löytävät tapoja kirkastaa yhteisön perisyntiä, nöyryytystä.

Mutta vähitellen näyttämön valtaa murrefarssi. Housut vain paukkuvat ja helmat heilahtavat, kun väki mellastaa henkisellä 50-luvulla, hämmentävissä lavasteissa. Miehet naisina ja naiset miehinä eivät näyttelijöiden hyvästä yrityksestä huolimatta kehity ilmentämään juuri muuta kuin vaihdettua sukupuoliroolia – lukuun ottamatta Ella Mettäsen Runaria ja Satu Silvon isää.

Pahiten tästä kärsivät herkäksi tulkitsijaksi tiedetty Paavo Kinnunen ykstotisena Kyllikkinä ja tämän äitiä esittävä Niko Saarela. Viimeksi mainittu typistyy sinänsä uskottavasti murrettaan haastavaksi, koomiseksi hahmoksi. Äiti on puettukin kuin Justiina Puupää.

Olen ihmeissäni ja mietin, olisiko ongelma jo tekstissä. Vai pitäisikö tämä versio tulkita siten, että vanhempien maailma on nuorten kannalta jo lähtökohtaisesti tuhoisa farssi?

Joka tapauksessa esityksen koskettavin kohtaus on traaginen. Ella Mettäsen tuskaisa Runar ja Paavo Kinnusen kaikesta eksynyt Kyllikki takertuvat siinä toisiinsa raivoisasti ja pelokkaina, tietäen, että heille ei ole sijaa tässä maailmassa. Nuoria ympäröivä ylikorostuneen seksuaalinen, seksistinen, maskuliininen ja samalla ahtaan uskonnollinen yhteisö sananmukaisesti tappaa heidät.

Jaana Semeri

KOM-teatteri: Runar ja Kyllikki. Teksti Jussi Kylätasku. Ohjaus ja sovitus Lauri Maijala. Lavastus Markku Pätilä. Puvut Sari Suominen. Valot Tomi Suovankoski. Äänet ja musiikki Jani Rapo. Murrekonsultaatio Jouni Hynynen. Rooleissa Paavo Kinnunen, Ella Mettänen, Juho Kuusamo, Lotta Lindroos, Juho Milonoff, Karoliina Niskanen, Kati Outinen, Niko Saarela, Satu Silvo ja Eeva Soivio. Ensi-ilta 8.4.2022.