Helsingin työväenopiston Teatteritieto-piiri kokoontuu tiistaisin puoliltapäivin, joten suurin osa osanottajista on jo päivätyönsä tehneitä ja kuten arvata saattaa naisia.

”Joskus oli yksi mies, mutta hänet laitettiin heti korjaamaan piirtoheitintä”, vitsailee Hilkka Arola.

”Sama juttu kuin teatterissa. Me koulutetut keski-ikäiset ja vähän vanhemmat naiset pidämme teatterit pystyssä”, jatkaa Liisa Tukkimäki.

Arola ja Tukkimäki ovat käyneet Helsingin Työväenopiston Teatteritieto-kurssilla yli kymmenen vuoden ajan. Teatteriharrastus on tosin alkanut jo lukioikäisinä, jolloin he pääsivät ramppikortilla seuraamaan kaikki silloisen Kuopion Yhteisteatterin kenraaliharjoitukset.

Viime syksynä kurssilla käytiin katsomassa 14 esitystä, mutta sekään ei entisille toimittajille riittänyt, vaan lisäksi naiset näkivät Svenska Teaternin Drömspelin ja reissasivat pienemmällä porukalla Tampereelle. Tampereen Työväen Teatterin rockmusikaali Hamlet oli Liisa Tukkimäen sanoin ”koko syksyn paras”.

Puhumattakaan siitä, että Hilkka Arola viron kielen osaajana seuraa Tallinnan teatteritarjontaa ja on nauttinut Tarton teatteripäivistä ennen pandemiaa.

Uudet maailmat aukeavat

Filosofian tohtori Riikka Korppi-Tommola on vetänyt Teatteritieto-ryhmää vuodesta 2013. Häntä ennen teatteritieteen opettaja ja lisensiaatti Kaarina Kytömaa toimi kuusitoista vuotta ryhmän luotsaajana.

Jotain kurssin annin monipuolisuudesta kertoo se, että jäätyään eläkkeelle Kytömaa jatkoi ryhmässä kurssilaisena. Toista samanlaista kurssia Helsingin työväenopistossa on vuosikymmenet vetänyt Iiro Kajas.

Korppi-Tommola pyrkii luomaan kunkin kauden helsinkiläisestä esitystarjonnasta mahdollisimman monipuolisen kattauksen. Klassikoita, vähän valtavirrasta poikkeavia, isojen näyttämöiden ja pienten teattereiden esityksiä, joista kurssilaiset saavat valita, mihin osallis-tuvat. Viime syksynä nähtiin muun muassa Kansallis-teatterin Dosentit, Sokea piste, Pintaremontti ja Saituri, Helsingin kaupunginteatterin Lapset, Espoon kaupunginteatterin Kultainen vasikka, Q-teatterin Minä, Askartelija, Teatteri Takomon Leipuriakatemia ja Teatteri Kultsan Sarvikuonot.

Esitysten ja keskustelujen lisäksi kurssille saadaan yksi asiantuntija ja yksi taiteilijavieras per kausi. Viime syksyn näyttelijävieras oli Jukka-Pekka Palo, joka kertoi tuoreesta Helsingin kaupunginteatterin Lapset-näytelmän työprosessista.

Liisa Tukkimäki: Ruuhkavuosina ja työelämässä ollessani en ehtinyt seurata teatteria niin paljon kuin olisin halunnut. Myöhemmin oli tärkeää löytää uutta sisältöä elämään. Eikä mitä tahansa sisältöä. Kurssimme opettajaa voi kehua, sillä hän tekee erittäin perusteellista taustoitusta esityksistä. Olemme suorittaneet vähintään teatteritieteen approbaturin vuosien varrella. Kyllä tämä vie viikosta paljon aikaa.

Hilkka Arola: Minulle lähes jokaisen teatteriesityksen jälkeen on avautunut ihan uusi maailma, uusia näkökulmia ja asioita.Oikein pettyy, jos ei jälkeenpäin mieti, mitä tuli nähtyä. Esimerkiksi Teatteri Jurkan Putoamisen taito -esityksen jälkeen sai miettiä paljon. Se oli syksyn helmi. Kyse ei ollut pelkästään äidin ja tyttären tarinasta. Innostuin jälkikäteen etsimään aiheesta lisätietoa ja löysin dokumentin, jossa kyseisten todellisten henkilöiden tarinat avautuivat lisää.

Liisa: Joskus pieni on kaunista. Teatteri Jurkassa ei pety koskaan. Katsoimme peräkkäisinä iltoina sen ja Kansallisteatterin suuren näyttämön Pintaremontin. Mikä kontrasti! Isolla rahalla tehdään isosti ja sitten tullaan pieneen Jurkkaan. Tämäkin on rikkaus, miten erilaista Helsingin teatteritarjonta voi olla.

KOM-teatterin Lou Salomesta Riikka Korppi-Tommola oli kerännyt runsaasti oheismateriaalia katsomisen tueksi.

Hilkka: Siitä innostuin todella. Kuka oli tämä nainen, josta en ole tiennyt mitään? Teatterissa voi törmätä aivan tuntemattomaan aiheeseen, jota on jälkeen päin ilo tutkia. Yhden esityksen kautta voi saada ihan uutta perspektiiviä omaan elämään.

11.2.2022 korjaus: Kaarina Kytömaa luotsasi ryhmää kuusitoista vuotta (ei kuusi).

Lue koko Raisa Rauhamaan artikkeliTeatteri&Tanssi+Sirkus-lehden numerosta 1/2022.