Tero Saarinen Company on viettänyt 25-vuotista taivaltaan matalalla profiililla koronan vuoksi. Ryhmä pääsee kuitenkin vihdoin esittämään juhlavuotensa pääteoksen Transitin Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistossa 19.–21. elokuuta. Se on saanut kantaesityksensä Malmössa viime vuonna.

Transitin musiikkina soi säveltäjä Sebastian Fagerlundin trilogia Stonework (2015), Drifts (2016-17) ja Water Atlas (2018). Elävästä orkesterista on jouduttu koronan vuoksi luopumaan, sillä muusikot eivät mahtuisi turvavälein soittamaan.

Teoksen nimi Transit viittaa jonkinlaiseen siirtymään. Koreografi Tero Saarinen mainitsi viime vuonna teoksen esittelyn yhteydessä biodiversiteetin katoamisen sekä ihmisen ja luonnon suhteen. Onko Transitin siirtymä toivoa herättävä?

”Ihmiskunta tuhoaa teoillaan, tavoillaan ja tottumuksillaan luonnon monimuotoisuutta. Olemme kuitenkin kaikki osa flooraa ja faunaa ja syvällisesti yhteydessä siihen. Kehomme on osa luontoa. Koen, että tanssitaiteilijoilla on korostunut herkkyys, voima ja kyky – jopa velvollisuus – välittää näitä alkuvoimaisia frekvenssejä. Transit on vimmainen rituaali, eloonjäämistaistelu suuren muutoksen edessä. Vaikka teos on dystooppinen, toivo on vahvasti läsnä. On aika löytää uudestaan yhteys luontoon”, sanoo Saarinen sähköpostihaastattelussa.

Transitin ensi-ilta Malmössä esitettiin erityisjärjestelyin Skånes Dansteaterin tanssijoiden kanssa. Nyt, melkein vuoden päästä siitä, teos nähdään Suomessa companyn omien tanssijoiden, kotimaisten freelancereiden sekä muutaman vierailijan esittämänä. Transitin on jatkossa tarkoitus kuulua sekä Skånes Dansteaterin että TSC:n repertoaariin.

”Lavastuselementtejä ja puvustusta kierrätetään, ja molemmissa versioissa vierailee myös toisen ryhmän tanssijoita. Tällainen syvempi yhteistyö ja resurssien jakaminen tuntuu oikealta tavalta juhlia monimuotoisiin kumppanuuksiin ja verkosto-organisaatioon aina toimintansa perustaneen ryhmämme 25-vuotista taivalta”, kertoo Saarinen.
Malmön oopperan kantaesityksestä (3.10.2020) teos tulee muuttumaan. Joidenkin kohtausten kesto tiivistyy ja alkuperäisessä versiossa mukana ollut väliaika jää pois.

”Skånes Dansteaterissa halusin käyttää koko ryhmää ja sen 19:ää tanssijaa, koska koin että valittu tematiikka vaatii isomman ryhmän, isomman liikkeen volyymin ja sen mukanaan tuomat mahdollisuudet. Tässä Suomen-versiossa halusin tuoda yhteen niin etabloituneita kuin juuri valmistuneita, mutta myös hyvin erilaisista koulutustaustoista tulevia tanssitaiteilijoita”, kuvailee Saarinen.

Transitin visuaalisista elementeistä vastaa Minna Tiikkainen valosuunnittelullaan ja Teemu Muurimäki puvuillaan sekä turkulainen taiteilijaryhmä IC-98:n videoinstallaatiollaan.

“Tämä on ensimmäinen kerta kun IC-98:n lyijykynällä piirtämään materiaaliin perustuvaa videotaidetta nähdään esittävän taiteen kontekstissa. IC-98:n videoinstallaatio toimii Transitissa eräänlaisena arkkitehtonisena bassolinjana koko teokselle. Aivan kuten meitä ympäröivä luonto: se on jatkuvasti läsnä ja hitaasti muuttuen kommentoi, kritisoi ja peilaa kaikkea muuta toimintaa.”

Saarinen on seurannut IC-98:n, eli Patrik Söderlundin ja Visa Suonpään, töitä jo vuosia, mutta Taidehallin laaja näyttely vuonna 2018 pysäytti hänet.

”Heidän hitaasti liikkuvat, poeettiset mutta samaan aikaan viiltävät peilauksensa ihmisen aiheuttamasta luonnon monimuotoisuuden katoamisesta koskettivat syvästi. Teosten temaattinen syvyys, skaala ja arkkitehtonisuus sekä erityinen ajankäytöllinen jänne saivat minut pohtimaan heidän töidensä saattamista näyttämölle ja vuoropuheluun tanssin kanssa. Samoihin aikoihin olin löytänyt Sebastian Fagerlundin tuotannon ja innostunut suuresti hänen teoksestaan Drifts. Se on ensimmäinen osa luonnon volyymeistä inspiraationsa saaneesta teostrilogiasta.”

TSC:ssa vakituisena tanssijana ja vastaavana opettajana toimivan David Scarantinon ja muutaman Kansallisoopperan nuorisoryhmäläisen lisäksi Transitissa tanssivat Natasha Lommi, Mikko Lampinen, Jenna Broas sekä kantaesityksessä tanssinut Jing Yi Wang, joka on tulevan kauden toimivapaalla SDT:sta. Lisäksi mukana ovat tanssijat Emmi Pennanen ja Oskari Kymäläinen, Kansallisbaletin koulusta juuri valmistuneet Sofia Ruija ja Saida Solla sekä useiden nykykoreografien teoksissa tanssineet Elina Häyrynen ja Mikko Makkonen.

Minna Tawast