Tanssija, koreografi Jouni Järvenpää (s. 1977) aloitti elokuun alusta kajaanilaisen Routa Companyn taiteellisena johtajana. Järvenpää siirtyi Kajaaniin Turusta, missä hän on lähes kymmenen vuotta työskennellyt kolmiossa Barker-teatteri, nykytaidetila Kutomo ja Tehdas-teatteri.

Järvenpäällä on Roudan palveluksessa kaksinainen rooli. Hän näkee, että roolit kulkevat käsi kädessä.

”Työ on periaatteessa puolet taiteellista johtajuutta ja puolet koreografina toimimista. Toki joustavasti suuntaan ja toiseen”, hän sanoo.

”Haluan nähdä esimerkiksi kuratoinnin mahdollisuudet koreografian tekemisen jatkeena. Tykkään niin paljon muunkinlaisista esityksistä kuin mitä itse pystyn tekemään. Se liittyy selvästi kuratointiin ja siihen, miten Routa voi toimia taiteen mahdollistajana ja maaperänä.”

Koreografina Järvenpää koettaa tehdä esityksiä, jotka itsekin haluaisi nähdä.

”Olen ainoa henkilö, jonka pään sisäistä maailmaa edes jonkin verran voin tietää”, hän perustelee.

”Tämä on ainoa rehellinen näkökulma esityksille.”

Järvenpää siirtyy Läntisen aluekeskuksen alueelta Pohjoisen tanssin aluekeskuksen seuduille. Siirtyykö hän reunalta reunalle?

” Jos sellaista keskiöajattelua hakee, niin kyllähän Suomessa tanssin keskiö on selvästikin Helsinki. Toisaalta näitä keskiöitä on myös pienempiä. Ja koen olevani ihan itseni keskiössä”, Järvenpää kuittaa.

Jouni Järvenpää kertoo pyrkivänsä siihen, että Routa Companyn toiminta suuntautuisi paikallisesta kansalliseksi ja toisin päin.

”Keskiö-reuna-ajattelua sillä tavalla, että nämä kaksi asiaa palvelevat toisiaan. Teemme Roudassa paikallisesti esityksiä niin, että kutsun Kajaaniin tanssintekijöitä työskentelemään teoskohtaisesti. Mutta samalla heillä on mahdollisuus tehdä omaa työtään. Olen koettanut rakentaa tästä semmoisen unelmaduunin, jota haluaisin itse tanssintekijänä tehdä.”

Lue koko Eeva Kauppisen artikkeli Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehdestä 6-7/2020 (korjattu artikkelin kirjoittajan nimi 30.10.2020)