Elämä ei ole teatteria, gudskelov, arkipäivään harva kaipaa draamaa. Eikä elämä aina taivu tarinoiksi, mikä taitavasti tuodaan näkyviin Lilla Teaternin esityksessä Faktiska händelser, eli ’todellisia tapahtumia’.

Esityksen pohjana ovat Lillanin katsojilleen vuosina 2018 ja 2019 lähettämän kyselylomakkeen vastaukset. Onko sinulla elämänkatsomusta, kadutko jotain ja ennen kaikkea: Onko, sinulle sattunut joskus jotain, minkä haluaisit nähdä Lillanin näyttämöllä?

Ohjaaja Joakim Groth ja dramaturgi Elisa Makarevitch ovat koostaneet vastauksista huikean kokonaisuuden. Työ ei ole ollut helppo, aavistan. Jokainen tuntee tyypin, joka ei saa juttuunsa punchlinea sitten millään, tai kaverin, jolla ei kerta kaikkiaan ole koskaan mitään kerrottavaa. Ja myös ne muutamat, jotka osaavat sanoittaa kokemaansa. Näitä kaikkia Faktiska händelser demonstreeraa.

Tekijöiden oivaltavin ratkaisu onkin salavihkaa paljastaa katsojille teatterin olennainen peruselementti, eli vaatimus jonkin tai jonkun kehittymisestä. Teatterin ytimessä on draama, teonsana. Ellei ole, kyseessä on jokin muu taiteenala tai vain, no, elämä.

Riemastuttava, keinojaan varioiva ja koskettava käsikirjoitus kunnioittaa sekä lähteitään että teatterin tekemistä eli itseään. Katsomossa tuntuu, kuin viettäisi aikaa tasapainoisen, omanarvontuntoisen ja empaattisen aikuisen seurassa. Joka on vielä hauskakin! Tähän ei some pysty.

Aikuinen ja arvokas oleminen heijastuu myös huippuosaajien esiintyjäjoukosta. Teksteille suodaan niiden ansaitsema pääosa, mutta vuosien koulutuksen ja kokemuksen tuomalla ammattitaidolla me ne teille tulkitsemme.

Faktiska händelser todistaa, miksi teatteri on tärkeää, ja se tekee sen teatterin omin keinoin. Se jos mikä on hieno saavutus.

Nina Jääskeläinen

Kuva: Robert Seger

Lilla Teatern: Faktiska händelser. Dramaturgia Elisa Makarevitch. Ohjaus Joakim Groth. Valot Ville Aaltonen. Äänet Antero Mansikka. Skenografia Katariina Kirjavainen. Näyttämöllä Birthe Wingren, Linda Zilliacus, Niklas Häggblom, Kira-Emmi Pohtokari, Joachim Wigelius ja Alexander Wendelin. Kantaesitys 11.1.2020.