Katsojat istutetaan Cirkon Maneesisalia kiertävään pitkään pöytään heti sisään tultaessa. Koreografi Kaari Martin sekä esiintyjät johdattelevat ihmiset paikoilleen ja Jorma Uotinen toivottaa isännän elkein tervetulleeksi juhliin. Me olemme siis mukana tässä; tämä koskee meitäkin.

Leo Tolstoin syvällinen yhteiskunta-analyysi ja rakkausromaani Anna Karenina on niin tuttu, että odotukset Compania Kaari &Roni Martinin Anna Karenina -esityksen suhteen ovat olleet hiukan sekavat. Mitä siitä voi vielä lukuisien tv-, elokuva- ja tanssiversioiden jälkeen tehdä? Flamencoa umpislaavilaisessa kolmiodraamassa?

Koreografi puhui ennakkoon siitä, kuinka kreivitär Anna ja hänen rakastajansa Vronski pakenevat rakkauteen sekasortoisessa historiallisessa tilanteessa, ensimmäisen maailmansodan partaalla. Rinnastuksia tälle tulkinnalle löytyy luontevasti myös omasta ajastamme.

Tämä näkyy esityksessä ainakin loppumattomana juhlana, jossa jääkoristeet sulavat tarjottimilla Maailmanlopun orkesterin tahdissa. Kaikki tapahtuu tässä – Annan ja Vronskin tulinen rakastuminen, kreivi Kareninin yritykset ymmärtää ja saada Anna luopumaan hullutuksestaan, mustasukkaisuus, tuska, intohimo ja kuolema. Kaikki on lopussa samoin kuin alussa – melkein. Annan ja Vronskin pako epätoivosta on epäonnistunut surkeasti.

Musta tarina tanssitaan tummassa miljöössä. Mustien pöytäliinojen peittämät vinot pöydät, tumma lattia, muusikoiden tummat puvut. Kalmantanssitunnelmia säestää liveorkesterin villi flamencosta ja Tom Waitsilta vaikutteita saanut musiikki.

Jorma Uotisen kreivi Karenin on vanheneva mies, joka tunnustaa tilanteensa korskean Vronskin varjossa. Uotinen tuo nykytanssin keinoin hahmoonsa surua ja luopumista, hetkittäin myös voimakasta vihaa säilyttäen kuitenkin yläluokkaisen arvokkuuden.

Carlos Chamorron ja Mariana Colladon nykyflamenco kulkee rinnalla kovempana ja terävämpänä ja puhkeaa välillä intohimon leiskahduksiin, joissa kuitenkin näkyy jännitystä ja pakkoa, kouristuneita käsiä ja takertumista.

Colladon Anna Karenina on viimeiseen asti uhmakas. Hänen hahmossaan näkyy yhtä aikaa sosiaalinen syrjäytyminen sekä kuolemaansa valmistautuva taistelija. Tämä Anna ei epäile omia motiivejaan. Carlos Chamorron tulinen Vronski on kuin kilpahevonen, menossa yhteen suuntaan, sivuilleen katsomatta – myös vaaraa päin, johon hän murtuu.

Lisäesityksiä 6. – 8.6. Pannuhallissa.

Minna Tawast

Compania Kaari&Roni Martin: Anna Karenina. Koreografia Kaari Martin ja työryhmä. Sävellys Roni Martin. Dramaturgia Atro Kahiluoto. Valot ja lavastus Jukka Huitila. Puvut Erika Turunen. Esiintyjät Mariana Collado, Carlos Chamorro, Jorma Uotinen, Erno Haukkala, Roni Martin, Sanna Salmenkallio, Eppu Helle, Miguel Kolliander, Jukka Huitila. Ensi-ilta Cirkossa 22.3.2018.