Arviot

Yksityisiä mielenmaisemia ja esittämisen taidetta

Muodoiltaan Teatterikorkeakoulun keväiset esitykset Homage1 ja Henkiolento sekä Näytelmätehdas-kokonaisuus olivat sangen erilaisia ja persoonallisia: nykytanssi, kuunnelma ja seitsemän pienoisnäytelmää.
Tarkemmin mietittynä niistä löytyi paljon yhteistä. Taiteelliset provokaatiot puuttuivat, eikä yhteiskunnallisia epäkohtia kosketeltu. Sanottava syntyi läheltä, oman elämän, perheen, suvun tai yksityisten ruumiinkokemusten aihepankeista. Kaikki esitykset olivat huolellista ja paisuttelematonta esittämisen taidetta.
Yksi yhteinen tekijäkin löytyi: mummi! Jokaisessa [...]

Ei kommentteja

Kevään vaikea herääminen

Tämän harvinaisen kylmän kevään iltana näen Tampereen Työväen Teatterissa saksalaisen Frank Wedekindin klassikkonäytelmästä Kevään herääminen kirjoitetun Broadway-musikaaliversion. Hurja, ekspressiivinen teksti (kantaesitys 1906) kertoo nuoruuden ja yhteiskunnan normiston törmäyksestä. Sotilaallinen kuri piiskaa Keisarillisen Saksan nuorista kuuliaisia kansalaisia, ja ankara uskonto huolehtii lopusta. Aikuiseksi pitää tulla, mutta seksuaalisuudesta ei saa edes puhua.
Säätilaa myöten ollaan juuri nyt tekstin [...]

Ei kommentteja

Rakkaus repii rikki

Marko Järvikallaksen Äidin rakkaus viiltää tabun auki. Se näyttää, miten pahaa jälkeä äidin hallitsemattomat tunteet ja sokea riippuvuus pojastaan saa aikaan. Äidin ja pojan kietoutuneisuus estää kummankin erillisyyden ja tuottaa tuhon myös kolmansille osapuolille.
”Kun me nussitaan, niin aja edes silloin äitisi pois sängystä”, huutaa pojan tyttöystävä.
Äidin alistama miesystävä puolestaan törmää aggressiivisen pojan mustasukkaisuuteen, jota äiti [...]

Ei kommentteja