Teatteri & Tanssi & Sirkus

Kerro mikä on lehden 2/2020 paras juttu!

Kakkoslehdessä mm. naisnäyttelijöiden kokema ikäsyrjintä, sirkus- ja tanssitaiteilijoiden treenaamisen mullistava ajattelutapa, näyttelijä Taneli Mäkelä sekä pitkästä aikaa koreografi Ismo-Pekka Heikinheimo. Sekä paljon muuta!

Koko maan esityskalenteri

Teatteri&Tanssi+Sirkus-lehti tarjoaa nyt ainoana Suomessa koko maan esityskalenterin ensi-iltoineen.

Oletko menossa Itä-Suomeen, Pohjanmaalle tai vaikkapa pääkaupunkiseudulle? Katso mitä sillä alueella tarjotaan.

Esityskalenterissa teatterin, tanssin, sirkuksen ja oopperan toimijat ilmoittavat esityksistään. Kalenteri päivittyy kahdeksan kertaa vuodessa, aina lehden uuden numeron ilmestyttyä.

Ilmoitukset esityskalenteriin riitta.mattila@teatteritanssi.fi. Painetussa lehdessä hinta 2,5 €/palstamillimetri + alv.

Artikkelit

Sana: Kaasua vai hätäjarrua

”Olen lopen kyllästynyt. Eilen taas istuttiin koko päivä visioimassa ja puhuttiin jostain pirun kestävyydestä, vaikka mitään varmuutta tulevaisuudesta ei ole; ei mitään tietoa että pitäisikö painaa kaasua vai hätäjarruttaa.”
Tuttu tuottaja tuijottaa ulos marraskuun valottomuuteen.
Kaikkialla leijuu tahmaisen odotuksen tunnelma. Kun Kone on omalta osaltaan linjannut esittävän taiteen seuraavan vuoden ohjelmiston, me tuijotamme taas exceleitämme kirvelevin silmin [...]

Ei kommentteja

Artikkelit

Äänisuunnittelu alkaa ja loppuu kysymyksiin teknologiasta

Äänten maailmassa teknologiaa ei pääse pakoon missään. Ääni­suunnittelija Heidi Soidinsaloa kiinnostaa myös, mitä tapahtuu, kun jokin ääni katoaa korvis­tamme kokonaan.

Ei kommentteja

Artikkelit

Näyttelijäksi opiskelevan on hyvä tietää, kuinka olla vaarallinen turvallisesti

Teatterikorkeakoulun näytte­li­jän­taiteen opetuksessa pyritään pois kahden leirin ajatuksesta. Näyttelijä ja ohjaaja ovat työ­tovereita. Intti-johtaminen on eilispäivää.

Ei kommentteja

Artikkelit

KOMEETA KUN KIERROKSET KASVAA HULLUUDEN PARTAALLE

Tänä syksynä Heidi Herala otti yksin näyttämön haltuun kuin rock-tähti, hirvensarvet olkapäillä.

Ei kommentteja

Arviot

Maailmanlopun tanssit

”Helvetin hyvä!” huudahtaa miesääni katsomosta, kun viimeinen sellon sointu on kiirinyt teatterisaliin ja tiedämme, että esitys on päättynyt. Se on Juho Gröndahlin käsikirjoittama ja Linda Wallgrenin ohjaama versio Hannu Salaman Juhannustansseista (1964).
Onhan se, hyvä. Rohkea ja uhkea, vaikka avoimeksi jäävä. Salaman romaani päivittyy tavalla, jota aina toivoo klassikolta: näkemyksellisesti ja ajatuksella käsillä olevaan aikaan siirtyen.
Salamalta [...]

Ei kommentteja

Arviot

Aurinkoinen esitys transihmisyydestä

Kepeä elämäni on Veikko Sinisalo -lausuntakilpailun voittaneen näyttelijä Miiko Toiviaisen omakohtainen monologi transihmisyydestä. Helsingissä Teatteri Takomolla ja Q-teatterissa pistäytynyt teos on tilattu Toiviaiselta alun perin Kajaanin runoviikoille.
Lyhyessä monologissa Toiviainen käy läpi kokemuksiaan transihmisyydestä ja sukupuolenkorjaamisesta. Taustalla on näkemys, jonka mukaan transihmisyydestä puhutaan mediassa enimmäkseen traagisten ja synkkien kohtaloiden kautta. Kepeä elämäni tarjoaa aiheeseen valoisampaa näkökulmaa.
Esityksen [...]

Ei kommentteja

Arviot

Tuttuja teemoja liikkeellä marraskuussa

Seksuaalisuus sekä läsnäolon ja esittämisen tapojen pohdinnat pysyivät tutun oloisesti nuorten esitystaiteilijoiden teemoina tämänkin vuoden Liikkeellä marraskuussa -festivaalilla. Liikkeitä nähtiin, tanssia ei niinkään.
Virolainen Mart Kangro aloitti soolonsa Past perfect hankalasti lattialta, kädet ja jalat torson alle tungettuna. Sieltä hän tutkaili pää kenossa yleisöään kuin elävä saalis. Noustuaan Kangro pohti, miten voi ylipäätään liikkua, sisältäähän jokainen [...]

Ei kommentteja